De laatste maal dat wij de werf van Vahali bezochten was bij de doop van het mps Alina van Scylla AG, het eerste 135 meter-schip van de familie Reitsma. Toen dat schip de vernieuwde, 140 meter lange dwarshelling had verlaten maakte het daarmee plaats voor een andere nieuwbouw van dezelfde opdrachtgever, het 110 meter lange mps Treasures. De beide casco’s werden op de werf van Vahali in Belgrado gebouwd. Volgens het planbord was de helling daarna gereserveerd voor een nieuwbouwtankschip, het mts Beotank 2.
De complete kade van Vahali is vernieuwd.
En dat schip heeft de dwarshelling veel te lang bezet gehouden. Dat kwam niet door een verkeerde planning of een probleem, maar door de aanhoudende lage waterstand. Gelukkig kwam er tijdens de afgelopen Pinksterdagen een golfje afzakken dat er voor zorgde dat er eventjes weer 1,30 meter water op de wagens van de helling kwam te staan en dat was precies die 10 centimeter die het schip nog nodig had om de helling te kunnen verlaten. En op dit moment wordt nagenoeg de volle lengte van de helling in beslag genomen door twee secties van het casco voor een tweede 135 meter lange passagiersschip voor Scylla AG, dat onder de naam Amelia zal gaan varen.
Servische werf
Niet alleen de dwarshelling en de lieren zijn vernieuwd, de complete kade van Vahali is vernieuwd, waardoor het geheel geweldig oogt en de toegankelijkheid naar de schepen langs de kade overzichtelijker is. Vanaf die kade stappen wij aan boord van de Beotank 2, zodat we het schip uitgebreid kunnen bekijken. Aan dek wordt nog wat laatste werk verricht. Het is een bijzonder schip geworden waarvan je er niet snel nog eentje zult tegenkomen.
De generatorkamer. (foto’s Hans Heiligers)
Het casco van dit 110 x 11,45 x 3,30 meter grote schip met een kruiplijn van 4,50 meter en een tonnenmaat van 2.755 is gebouwd op de werf in Belgrado naar een eerder succesvol eigen ontwerp voor het mts Weststellingwerf. Je kan zien dat ze op de Servische werf gewend zijn veel passagiersschepen te bouwen. Hoewel dit geen passagiersschip is, is het op hetzelfde hoge kwaliteitsniveau gebouwd, het ziet er prima uit. Het transportschip heeft een dubbel leidingsysteem en de tien tanks zijn gebouwd voor vervoer van minerale producten. EPS Bornemann zorgt met een capaciteit van twee maal 400 m3 per uur voor de juiste doorstroming van de producten van dit type C-schip.
200 ton meer
Het is wel tegenstrijdig dat het schip door het lage water niet van de helling kon terwijl het – met een vooruitziende blik – juist voor de vaart op laag water is ontworpen door Vahali. Het schip draagt meteen al vanaf de eerste centimeter.
Die eigenschap zorgt er voor dat het net zo goed draagt als een enkelwandig schip van dezelfde maatvoering. Je neemt zomaar 200 ton meer mee op de eerste centimeters. Dat is beslist geen fabeltje en goed te zien op de ijkbrief.
Omdat het schip zo goed draagt heeft het een groot middenschip. Dat kun je van het achterschip niet zeggen. Iedereen die nu meteen denkt dat er daardoor ook een kleine woning zal zijn, heeft het mis. Het schip heeft achter twee woningen die doorlopen tot het stuurhuis. De beide royale badkamers met ligbad en douche zijn niet in de woningen gebouwd maar onder het stuurhuis in een gedeelte van de machinekamer. Daardoor blijven de achterwoningen ruim bemeten. Op het voorschip is een derde riant bemeten woning.
Veiligheid aan boord
De ingang van de machinekamer is op het achterschip. Als de deur opengaat, kom je in een corridor waar je rechtdoor kunt lopen naar de overzichtelijke ruimte waar de generatoren en pompen staan opgesteld. Vanuit de corridor kun je ook stuurboord en bakboord uit naar de twee machinekamers.
Alle ruimtes zijn individueel afsluitbaar met schotten, uiteraard heb je via noodluiken toegang tot de andere ruimtes. Deze indeling doet denken aan de verplichting voor nieuwbouwpassagiersschepen die hun motorruimtes eveneens moeten separeren.
In de generator- en pompkamer zien we twee Sizu-generatoren die ieder 216 kVA leveren. De beide machinekamers zijn ieder ingericht met een Mitsubishi SR12 van 865 pk. Op het voorschip troont een Scania van 528 pk die de Veth-stuurroosters aandrijft.
Alles bij elkaar opgeteld ontstaat het beeld van een degelijk schip van hoge kwaliteit dat gebouwd is om er mee te werken. De gesepareerde generator- en machinekamers en de wetenschap dat de voortstuwing en de generatoren alle dubbel zijn uitgevoerd, draagt ook nog eens bij aan de bedrijfszekerheid en de veiligheid aan boord.
(Hans Heiligers)