Vanuit de luwte van de goed toegankelijke en mooi uitgeruste haven van IJzendoorn hebben we die avond vanuit het stuurhuis een geweldig uitzicht over de Waal. We hebben de al wat lager staande zon in de rug zodat de schepen die aan ons voorbijtrekken mooi belicht worden. Er is behoorlijk veel verkeer. “Lage waterstand”, zegt André van Wieringen.
De Njord aan de Scheldekaai in Antwerpen. (foto’s Hans Heiligers)
Als je voorouders heb die ‘van’ het voormalig Zuiderzee-eiland Wieringen komen dan heb je toch een redelijk gehalte verbondenheid met de zee en wind. In de mythologie is Njord de god van water en wind. Voor het eerst in 1986 prijkte de naam Njord op het schip van André’s vader. Dat was toen hij de ex-Burgwal van die naam voorzag.
Allrounder
Terwijl André een pot koffie op de riante tafel in de lessenaar plaatst, zien we op de openstaande laptop een bijzondere foto op zijn bureaublad. André is in zijn weinige vrije tijd een fervent motorrijder. Geen snelle Italiaan met een overdosis aan toerentallen maar een stoere betrouwbare BMW om te toeren.
Van motoren, koppel en power weet André genoeg te vertellen; hij heeft niet voor niets zijn mts-opleiding met succes afgerond. We vergeten de twee wielen en beperken ons tot de binnenvaart.
Naast de vaart met zijn eigen schip heeft Van Wieringen zo’n beetje alles voor derden gedaan: containervaart, duwvaart, tankvaart en af en toe slepen en tornen. Van ons mag hij zich een allrounder noemen. Na een lange periode bij zijn ouders aan boord is hij zelfstandig gaan varen in de droge lading. Later kreeg hij een warm kloppend hard voor de passagiersvaart, waarin hij met veel plezier zijn werk heeft gedaan. Hij verstond ook de kunst om al het fijne van het varen met een passagiersschip op duidelijke wijze aan de internationale toeristen helder te maken.
Tegelijkertijd dat hij ja wilde zeggen op een aanbod om kapitein van een passagiersschip te worden deed zijn vader een beroep op hem. Die ging in 1993 nieuw bouwen in Roemenië en André werd bij volslagen verrassing door zijn vader benoemd tot projectmanager. Die rol heeft hij overigens met veel plezier en succes vervuld.
Toen het schip onder de naam Njord in de vaart was gekomen vroeg z’n vader of André nog een tijdje met hem wilde meevaren om hem vertrouwd te maken met alle techniek van zo’n modern schip. Na afloop van die periode kocht André in 1995 een eigen schip, de Twingo. Andre’s vader heeft helaas niet lang van zijn schip kunnen genieten; hij overleed in 1997.
André van Wieringen werd later walkapitein bij een grote rederij met meerdere passagiersschepen. Een leuke tijd met veel taken en veel contacten.
Expansie
Eind 2007 had Van Wieringen een ontmoeting met Henk Wanders. André kent Henk al vanaf kindsbeen via zijn ouders. André wordt door Wanders bijgesproken over de expansie van Unibarge en krijgt inzicht in de bouwplannen voor de ontwikkeling van de vloot. Tussen de drie casco’s die door Wanders in China zijn besteld, bevindt zich er één dat André zeer aanspreekt en dat van hem later de naam Njord zal krijgen.
Bij TeamCo in Heusden kregen ze dat schip enkele maanden terug voor de wal. André heeft tijdens de afbouwperiode zo lang mogelijk doorgevaren. Het projectmanagement werd door Henk en vooral Alexander gedragen. André had daar alle vertrouwen in. Tegelijkertijd werden op de werf nog twee schepen voor Wanders afgebouwd.
Dat wil niet zeggen dat André nooit op de werf kwam; hij was vanaf dag één benieuwd naar de voortgang van de afbouw. Hij maakte menig ritje op zijn BMW naar de werf in Heusden. Van Henk Wanders had André als mede-eigenaar alle ruimte gekregen om naar eigen inzicht bij EBR plannen te maken voor de inrichting van het stuurhuis en de lessenaar. Hetzelfde was van toepassing op de woning. En als je op deze wijze een schip bouwt waarin alle kennis van techniek van een state-of-the-art tankschip en het wooncomfort van de passagiersvaart bij elkaar zijn opgeteld, krijg je als uitkomst een hoogwaardige bunkertanker met de naam Njord.
Noodstop
De lengte van het schip is 110, de breedte 13,50 meter en de diepgang 4,20 meter. Het schip meet 3916 ton. Het schip heeft een dubbel leidingsysteem en telt twaalf tanks met een gezamenlijke inhoud van 4509 m3, waarmee minerale en zwarte producten kunnen worden vervoerd. De capaciteit van de EPS Bornemann-pompen bedraagt 1500 m3 per uur.
De bunkergiek die gebouwd is door EPS Lagendijk constructie telt maar liefst 30 meter. Via de giek kunnen gelijktijdig twee producten worden afgeleverd. Ook voor de Njord is gekozen voor een 4-kanalenboegschroefinstallatie van Veth Propulsion. In het voorschip was daarnaast ook nog voldoende ruimte voor een thermische ketel van Aalborg en er staan nog een Caterpillar C32 en een Caterpillar C18. Ook de hoofdmotor is in het geel uitgevoerd: een Caterpillar C3512 van 1844 pk. In de machinekamers staan nog twee Caterpillars C 4.4 voor het boordnet.
Veiligheid aan boord en voor de omgeving staat op nummer 1, zowel bij Unibarge als bij Van Wieringen. In de verblijven is daarom op meerdere plaatsen alle informatie van het tankbedrijf af te lezen en indien onverhoopt noodzakelijk, kan ook daar de noodstop worden bediend.
De Njord mag er zijn en voldoet aan alle eisen die aan het schip en de dienstverlening van Unibarge mogen worden gesteld.
(Hans Heiligers)