- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwTanker Iris: van Tsjechië tot De Toekomst

Tanker Iris: van Tsjechië tot De Toekomst

- Advertentie -

Delen

De Iris is het zusje van de Cathy, ook gebouwd voor en onder regie van Van Brakel & De Leeuw Scheepvaart uit Nijmegen. Beide schepen zijn gebouwd op de scheepswerf Chvaletice aan de rechteroever van het gelijknamige dorpje aan de Elbe in Tsjechië. De belangrijkste activiteit van de werf is het bouwen van casco’s voor de binnenvaart, hoofdzakelijk tankschepen. De werf is goed uitgerust: ze kan ondermeer stalen platen tot 120 millimeter snijden en met een pers van 250.000 kilo buigen en vormen.

In de machinekamer staat een Caterpillar C32 van 1014 pk. (foto’s Hans Heiligers)

De Chvaletice-werf werkt onder klasse van Lloyd’s Register en Bureau Veritas. De eigenaar van de werf houdt zich sinds tientallen jaren eveneens bezig met de productie van draaibanken en zware machines voor houtbewerking.
De enige beperking die de werf kent ligt in de maximale afmeting van de schepen die daar gebouwd kunnen worden. Er geldt een maximale lengte van 86 meter en een breedte van 10,50 meter. Qua hoogte is men lokaal gebonden aan maximaal 6,20 meter. Als je tussendoor per auto naar het verloop van de bouw van je casco gaat kijken, moet je vanuit Nederland rekening houden met een enkele reis van minimaal negen uur.

De Toekomst
Nadat de casco’s van de Iris en de Cathy vanuit Tsjechië waren aangeleverd ontfermde Peter van ‘t Hoog van Scheepswerf De Toekomst in Waspik zich erover. Hij heeft veel ervaring en tevreden relaties door de kwaliteit waarmee hij tankschepen afbouwt binnen een allesbepalende planning die daarbij hoort.
Veel toeleveranciers en onderaannemers kennen daarom inmiddels het pad naar de Veerweg in het groene en weidse Waspik. De Toekomst heeft daar zo veel ruimte dat de schepen zelfs achter elkaar langs de afbouwkade kunnen liggen.

Glansrol
Een bezoek aan boord van de Iris was toch iets moeilijker te regelen dan met de Cathy. Toen wij schipper Erik Jonker vroegen om aan boord te mogen komen was hij in Frankfurt. Enkele dagen later meldde hij zich en konden wij het schip bekijken. Ook voor de afbouw van de Iris waren EBR en Hoogendoorn weer van de partij. Zij leverden – in de juiste volgorde – het stuurhuis en verzorgden de complete betimmering.
Net als haar zus is ook de Iris uitgerust met een Van Wijk-boegschroefinstallatie, een Leroy & Somer-generatorset en de EPS Bornemann-pompen. Ook de machinekamer is weer professioneel uitgevoerd met een glansrol voor een Caterpillar C32 van 1014 pk. In tegenstelling tot de Cathy is er in het voorschip van de Iris geen thermische verwarmingsinstallatie geplaatst. Dat heeft alles te maken met logistieke wensen van de Reederei Jaegers Gruppe.

(Hans Heiligers)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -