In opdracht van Euromaritime is bij De Waal in Werkendam de tanker Evidence afgebouwd. Jaap Oonincx, de afbouwgoeroe van Euromaritime, en Paul Maas, afbouwcoördinator namens De Waal, hebben na een gezamenlijke inspanning een bijzonder fraai schip overgedragen aan eigenaar Evidence Tankvaart CV.
De Evidence heeft afmetingen van 110 x 11,45 meter en een diepgang van 3 meter. Nadat het bij Tongzhou Haitong in China gebouwde casco in de Biesboschhaven was aangekomen, is de tanker in vier maanden tijd afgebouwd.
Na de oplevering van de Evidence wacht voor Oonincx en Maas de volgende opdracht: de tanker Riva. Op dat schip zal voor het eerst de veelbesproken en nieuw ontwikkelde autokraan van De Waal geplaatst worden.
De Evidence werd afgebouwd in Werkendam. (foto’s Jan Hoek)
Ik heb een afspraak met Rolf Maliepaard, algemeen directeur van De Waal. Hij is eerder die week bij de gemeente Werkendam geweest, waar hij te horen kreeg dat het komende najaar gestart zal worden met de afgraving (zand en klei) van de Cloppenwaard, de uiterwaarden tegenover de Sasdijk en de Sleeuwijksedijk. Het gebied is onderdeel van de ecologische hoofdstructuur, een landelijk netwerk van waardevolle natuur. Op bepaalde plaatsen zal de natuur natter worden en zullen bestaande waterplassen vergroot worden. De duinen langs de rivier, die vanuit landschappelijk, archeologisch en natuurlijk oogpunt het meest waardevol zijn, zullen ontzien worden.
Het weghalen van grond is noodzakelijk om het verlies aan waterberging door de kadeaanleg in de Beatrixhaven in het rivierbed te kunnen compenseren. In totaal gaat het om ongeveer 55.000 kuub waterberging.
Extra kaderuimte
De afgraving van de Cloppenwaard is het startsein van de aanleg van een nieuwe afbouwkade, die gepland is achter de grote scheepslift van De Waal. Ook VeKa en Concordia Shipyard krijgen daar extra kaderuimte. Rolf Maliepaard vertelt over de plannen: “Het zand dat wordt afgegraven bij de Cloppenwaard, wordt gebruikt voor de nieuwe kade. Om onze plannen te kunnen realiseren verhuizen het kantoor van de havenmeester en de autosteigers naar de buitenzijde van de Beatrixhaven. Daar komen vier aanlegsteigers met ruime parkeergelegenheid.”
“We zijn al zo’n vijf jaar bezig met het voortraject. Aan alle geluids- en milieunormen, eisen Rijkswaterstaat, compensatie waterberging en dergelijke is nu voldaan. Wat volgt is de gebruikelijke vergunninginzage van de bestemmingsplanwijziging, waarna een start gemaakt kan worden met het project. We verwachten eind 2011 onze nieuwe kade, waaraan 135 meter lange schepen kunnen afmeren voor afbouw, ombouw of hermotorisering, in gebruik te kunnen nemen. In 2012 wordt een nieuwe loods gebouwd, die gebruikt zal worden voor het grote staalwerk en de roerenfabricage.”
Rolf Maliepaard meldt nog dat De Waal een mobiele kottermachine heeft aangeschaft. Hierdoor kan het bedrijf zowel in de machinefabriek als op locatie lijnboren. Bovendien werd het wagenpark uitgebreid met een nieuwe servicewagen.
Doordacht
De Evidence hoort in het rijtje van eerder afgebouwde tankers als de Aswintha en de Concentus. Het door Marcel Roodhart van Euromaritime en in samenwerking met de eigenaar samengestelde bestek staat ook bij de Evidence garant voor een doordacht afgebouwde tanker. De schepen beschikken over acht gecoate tanks met een totale capaciteit van iets meer dan 3.000 kuub.
De Maxwell-pompen hebben een capaciteit van 100 kuub per uur elk. De hoofdmotor is een Caterpillar type 3512 van 1521 pk. De Waal leverde onder andere de twee Dynamic R3 roeren, de Stuwa- schroefas, het stuurwerk, de motorkoppelingen en de hydrauliek.
Met lasertechniek heeft het Werkendamse bedrijf vanaf de schroefasinstallatie de keerkoppeling en de motor uitgelijnd. De machinekamerleidingen en de aluminium vloerplaten in de voor- en achtermachinekamer zijn geleverd door SKB.
De Evidence gaat voor Tankmatch lichte producten vervoeren.
(Jan Hoek)