- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFidato direct na afbouw ‘gevorderd’

Fidato direct na afbouw ‘gevorderd’

- Advertentie -

Delen

Het bij A.A. Vink in Sliedrecht afgebouwde 3977 ton metende drogeladingschip Fidato werd direct na de overdracht min of meer gevorderd om in Antwerpen meststof te laden. Het ongeveer 200 meter lange enkelwandige zeeschip Federal St. Laurent was kort daarvoor tegen de kade van het kanaaldok B1 gevaren en had zware averij opgelopen. Op twee plaatsen zat een grote scheur, waarvan één onder de waterlijn. Een deel van de 5.000 ton meststof liep het dok in. Snel ingrijpen van de Civiele Bescherming, die met een dompelpompcontainer zo’n 24.000 liter per minuut uit het schip pompte, zorgde ervoor dat het grootste deel van de lading (en het schip) gered kon worden.

Frank en Jenny Mooij. (foto’s Jan Hoek)

In de ‘gevorderde’ Fidato werd 3750 ton meststof geladen; het restant van de schadepartij werd geladen in de vorig jaar afgebouwde Duc of Altem. Dat eigenaar Frank Mooij van de Fidato werd opgeroepen, had wellicht met de naam van zijn schip te maken; Fidato is namelijk het Italiaanse woord voor betrouwbaar.

Met kop en schouders
De eerste 25 dagen verdienden Frank en Jenny Mooij op een ontspannen manier hun geld. Bijna een maand lagen ze aan de Antwerpse kaai 616 te wachten op een bericht waar de partij meststof gelost moest worden. Pas op 26 juni waren de benodigde formulieren in orde en kon de familie Mooij-Veldman naar Grimbergen om te lossen.
Frank en Jenny Mooij begonnen op de Hendrik-Jan, het schip van de vader van Frank. In 1986 kochten ze uit de vaart hun eerste schip en noemden het Fidato. “Dat was een schip van 90 x 10 meter, dat we later hebben laten verlengen tot 110 meter. In 2000 werd dat schip vervangen door een Fidato van 110 x 11,40 meter, ons eerste nieuwbouwschip. Dat is afgebouwd bij De Waal. Dat schip hebben we goed kunnen verkopen en omdat ik nog niet tegen de pensioengerechtigde leeftijd aanzit, hebben we besloten nog één keer een schip te laten bouwen.”

Voor de voortstuwing zorgen twee Mitsubishi-motoren van 1278 pk bij 1600 toeren.

Het ontwerp van het op de Turkse werf Karadeniz in Ünye gebouwde casco is van Rensen Shipbuilding, in nauwe samenwerking met Oosse Maritiem. De technische afbouw is gedaan door A.A. Vink, terwijl Jan Jiskoot en Michel van Weel de complete afbouw hebben verzorgd.
“We hebben bewust voor een schip van 135 x 11,45 meter gekozen, omdat we dan meer mogelijkheden hebben. We kunnen spreken van een perfecte afbouw, waarbij de mensen van A.A. Vink er met kop en schouders bovenuit staken”, concludeert Frank Mooij.

Life line-systeem
Voor de voortstuwing van de Fidato zorgen twee Mitsubishi-motoren van 1278 pk bij 1600 toeren. Familie Mooij gaat voornamelijk bulk vervoeren voor de NPRC, veelal richting Mannheim. Frank en Jenny krijgen aan boord assistentie van neef Roland en de Slowaakse matroos Vladi, die elkaar om de drie weken aflossen.
De Fidato is een standaard en degelijk afgebouwd schip. Op de door Blommaert geleverde hydraulische luikenwagen staat een hogedrukpomp.

Bijna een maand lag de Fidato aan de Antwerpse kaai 616 te wachten op een bericht waar de partij meststof gelost moest worden.

Eurosafe Solutions uit Zwolle zorgde voor een primeur aan boord van het drogeladingschip. “Een beetje Nederlandse schipper wil geen reling buiten langs op zijn schip. De Nederlandse overheid wil echter graag dat er een soort valbeveiliging is. Eurosafe Solutions heeft langs de den van voor naar achter een life line-systeem geïnstalleerd. Met behulp van een katrol kan je aangeklikt naar het voorschip lopen. Vooral op donkere winteravonden is dat toch wel een prettig idee. Ik heb al eens in het water gelegen en dat is bepaald geen pretje”, vertelt Frank Mooij in de fraaie woning van de Fidato.
Het kookeiland in de modern ingerichte keuken neemt een prominente plaats in. Slaap- en badkamer vormen samen één ruimte. Het zijn details die voor een sfeervolle woning zorgen. De kinderen van Frank en Jenny Mooij hebben gekozen voor een baan op de wal. Voor Frank en Jenny zelf moet de Fidato het betrouwbare slotstuk van een leven in de binnenvaart worden.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -