Origineel teakdek en ‘Welcome on board’ op de megadeurmat, dat zegt dat je in de entree van een nieuwe en de tot dusver grootste Rijncruiser van Amadeus Waterways staat. Het magnifieke interieur met zijn vele verrassingen in uitvoering en accessoires heeft een charme die gasten onmiddellijk verleidt. Gerealiseerd door Scheepswerf Grave en gearrangeerd door Koert en Marian Kamphuisen met een Willemsen-interieur en geaccentueerd door Alpha Design uit Zeist, belooft het mps Amabella zijn gasten iets moois.
Ongebruikelijk ruime hutten. (foto’s Johan de Witte)
De Amabella is een 135 meter lange Rijncruiser die slechts elf passagiers meer accommodatie heeft dan zijn 110 meter-equivalent. Dit zegt voldoende over de ongebruikelijk ruime hutten. Met het ‘Twin Balcony’-concept hebben de hutten en suites een balkon voorzien van comfortabel meubilair. Het slaapgedeelte heeft een Frans balkon.
Verwennerij
De lift verbindt vanuit de centrale hal drie dekken. Een heuse wijnbar aan het voorportaal van het Italiaanse en Europese restaurant laat zich na culinaire verwennerij moeilijk passeren. Vanuit de hal over fluisterstil pluche, langs een rustieke bibliotheek voorzien van een kunstmatig flakkerend haardvuur, waarna de uitnodigende bar en lounge zich als een expositie laten bewonderen. Met een panoramaview over ‘water en de wereld’ roept het verlangen op eens mee te varen van Amsterdam naar Boedapest.
We zien een fraaie stuurhut met de ogen van kapitein Jan de Bruin, het zonnedek en een oceaankleurige zwembad met jacuzzifunctie, de schoonheidssalon en na het health center te hebben geïnspecteerd, kan je lach niet breder en ligt je vakantie vast.
Of je nu Australiër bent of Rotterdammer, een Rijn-/Donau-cruise zit vol impressies en verwennerij. Wanneer ‘chef du cuisine’ Robin Koch met zijn elf medewerkers in die fantastische Hobart Foster-keuken met rvs uitvoeringen van Janssen Apparatenbouw het menu serveren, rollen de sterren van het bord. Op weg naar huis staan er ongetwijfeld nieuwe vrienden in je agenda.
Erlebnis-restaurant
De bouwbegeleiding is uitgevoerd door Kamphuisen Shipping, dat het basisontwerp in nauwe samenwerking met Rob van Kessel van Scheepwerf Grave opnieuw tot een bijzonder schip vertaalde. Marian Kamphuisen creëerde een verrassend origineel en ruimtelijk interieur. Bij dit schip kregen Koert en Marian Kamphuisen van Amadeus Waterway-baas Rudi Schreiner de opdracht om een grote keuken te creëren naast een Italiaans en Europees restaurant alsook een Erlebnis-restaurant met open keuken op het achterschip. Daar is plaats voor 24 gasten, die door de touroperator worden uitgenodigd.
De Hobart Foster-keuken met rvs uitvoeringen van Janssen Apparatenbouw.
De credits van dit 135 meter lange schip moesten in de afmeting en comfort van de hutten ten goede komen aan de passagiers. Het echtpaar Kamphuisen was reeds bij de bouw van zeventien schepen betrokken, waarvan zeven voor Amadeus Waterways bestemd waren. Er is dus sprake van enige expertise.
Vrijheid
Het kenmerk van de Amabella is ‘eigentijds tijdloos’. “Van Rudi Schreiner krijgen we, binnen het budget, onbeperkte vrijheid in uitvoering”, vertelt Koert. “We hebben een basis, die echter gedurende de realisatie van zo’n schip door ervaring achterhaald wordt en waarmee je zoekt naar oplossingen of het beter, anders en efficiënter kan. Zoals ledverlichting. Behoudens enkele design-armaturen geeft nu alles licht door led. Het produceert geen warmte, verbruikt een fractie aan energie, is duurzaam en servicebesparend. De investering verwachten we binnen twee en vier jaar terug.”
“In de voorbereiding met Willemsen aan tafel komt er altijd iets nieuws tot stand. Een firma waar het niet bij ideeën blijft, maar ze worden vertaald in schitterend werk.”
Koert tekent, Marian voert uit in geraffineerde kleuren, gesteund door onder andere Alpha Design en Baan Meubilair, waarmee het interieur zich onderscheidt door een mix van stijl en charme.
Compleet
"Dit is het meest complete schip” volgens kapitein Jan de Bruin, die de laatste jaren de afbouw van nieuwe schepen van Amadeus Waterways begeleid en er nadien aan het roer staat, totdat het volgende om coördinatie vraagt. "Een fully equipped, stil schip. Voor de aankomende wetgeving betreffende vuilwaterafgave is het reeds uitgerust. Met normale bunkers en 240 kuub drinkwater brengen we het schip op 135-138 diepgang. De Promac-watermaker produceert 26 kuub per dag.”
Pon Power leverde voor de voortstuwing twee maal 1150 pk Caterpillar type C32 en Veth de Z-drives. Markerink Lobith leverde Deutz-aggregaten. De energie aan boord werd in banen geleid door Van Tiem Elektro. In de stuurhut neemt Alphatron-apparatuur het voortouw. “Er is een conning-systeem en buiten hebben we op de wing-besturing een weerstation”, zegt collega-kapitein Peter Hoogeveen. “Het is een modern schip, onze binnenatmosfeer circuleert door een systeem waarbij het gefilterd wordt en weer op temperatuur naar binnen stroomt. Een installatie die energieverbruik reduceert.”
We vragen directeur Rob van Kessel van Scheepswerf Grave hoe zijn orderportefeuille eruit ziet. Zijn antwoord: “De volgende 135-meter van Amadeus Waterways ligt in ons dok. Onze inspanning richt zich nu op twee nieuwe IJ-veren en gelukkig hebben we als vanouds reparatieopdrachten.”
Scheepswerf Grave heeft in scheepsbouw bewezen alles aan te pakken. De afbouwroutine van medewerkers – met name Marco Mooy en Wilfried van der Drift – vertaalt zich daarbij in samenwerking en kwaliteit.
(Johan de Witte)