- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwChridi I en Chridi II: een mooi stel

Chridi I en Chridi II: een mooi stel

- Advertentie -

Delen

Langs de kade bij Rhenus aan de Rotterdamse haven ligt het gloednieuwe koppelverband Chridi I en Chridi II. Echt ongeduldig is Rudi Vanhaecke niet. Toch kijkt hij vanuit zijn stuurhuis met regelmaat of er al beweging komt in de kranen die toch zonder problemen het pad naar zijn schip kunnen vinden om aanvang te maken met het lossen. De lading bestaat uit staalplaten die het koppelverband als retourvracht meenam nadat het eerder een lading erts had gelost in Linz.

Vanhaecke houdt vol overgave van zijn beroep. De spreekwoordelijke ziel en zaligheid heeft hij er volledig aan verpand. Hij gaat voor de volle 100 procent voor zijn vak en heeft van kindsbeen af aan boord bij zijn ouders dezelfde motivatie gezien en geleerd. Rudi’s vader plaatste voor het eerst in 1958 een Chridi-naambord op zijn nieuwe spits. Dat deed hij daarna nog eens over in 1964 bij de oplevering van een nieuwbouw van 917 ton op de locatie van de werf van Fulton in Willebroek. De naam is een combinatie van zijn dochter CHRIstiane en zoon ruDI.

ABC
Ook Rudi en Martine Vanhaecke-Rottiers hebben tot nu toe al hun schepen en bakken van die naam voorzien. Op die manier wijzigde in 1989 de 1817-tonner Jade eveneens van naam. Naast een ander naambord plaatste Rudi op dat schip meteen een ABC van 1500 pk.
Na een aantal schepen uit de markt te hebben gekocht bouwde Vanhaecke zijn eerste nieuwbouw in 1997: een van 2006 ton. Daarin liet hij twee ABC’s zetten. Dat brengt Rudi op een tussendooropmerking dat Vanhaecke’s grootvader al met een 1-cilinder van ABC voer die hij in zijn sleepspits had laten plaatsen. In 2000 kwam er voor Vanhaeacke vlootuitbreiding in de vorm van de Chridi II, een bak.
De vorige combinatie van Vanhaecke is verkocht aan Frankrijk; er was veel belangstelling voor. Aanvankelijk had Rudi via Gino Debruyne zijn oog laten vallen op een 135 meter-schip. Ook hier kwam echter het bekende ‘oude liefde roest niet’ om de hoek kijken. Rudi’s hart klopt nog steeds wat sneller voor de vaart met een koppelverband. Via Wout van Wijnen van VeKa werd de definitieve keus gemaakt voor een nieuwbouwplan in de vorm van een kloek koppelverband. Na wat gesprekken en wat aanpassingen van de beoogde bouwtekeningen werden de handtekeningen geplaatst voor de bouw van de casco’s; op de werf van Santierul Naval Orsova in Roemenië.

Eerlijke relatie
Het bestek vermeldt onder meer de maatvoeringen: 93 x 11,45 meter voor het schip en 79 x 11,45 voor de bak. Er werd berekend dat die maatvoering goed was voor 2732 respectievelijk 2465 ton. Nadat de casco’s in goede orde in ons land waren afgeleverd, vonden ze een plaats langs de afbouwkade van TeamCo in Heusden. Daar heeft Vanhaecke de schepen onder eigen regie laten afbouwen.

De lieren en het stuurhuis van de bak. (foto’s Hans Heiligers)

Rudi houdt er van een goede open en eerlijke relatie te hebben met leveranciers. Sinds het begin van zijn carrière als zelfstandig ondernemer in de binnenvaart onderhoudt Vanhaecke op die wijze een vriendschappelijk contact met Jean-Pierre Props en Luc Duycks van ABC in Gent. Zij plaatsten op deze nieuwbouw twee ABC’s (type MDZC) van elk 1800 pk. Met Jan Verhaar heeft hij zo’n zelfde contact. Het was voor Vanhaecke daarom een vanzelfsprekendheid dat in de machinekamer van het voorschip en op de bak ruimte werd gereserveerd voor twee Verhaar Omega-Jets.

Kantoorruimte
Inmiddels zitten de eerste reizen er al weer op. Ook Rudi’s zoon Kris werkt aan boord en hij laat het schip van achter tot voor zien. Hij woont op het schip met zijn partner Kelly van Cauwenbergh. De Chridi I en Chridi II zijn een mooie combinatie geworden. Bij het voorschip aangeland krijgen we de aanblik van de stoere lieren en het geavanceerde stuurhuis van het achterschip op de bak.
Kris brengt het stuurhuis in positie zodat wij het eens goed van binnen kunnen bekijken. De meeste verwondering gaat toch naar het andere stuurhuis. We kunnen ons niet herinneren zo’n bijzondere lessenaar en kantoorruimte al eens eerder te hebben gezien. Het is de grote verdienste van Holster, die de betimmering voor de Chridi met verve uitvoerde.
In de woning is het niet alleen gezellig maar ook buitengewoon stil, Jan Vandehaar heeft veel succes met zijn gespoten isolatiemateriaal. Alle kozijnen rond de vensters zijn door Elft uitgevoerd in Corian kunststof.
Leo Koopmans van TecMon uit Werkendam heeft het uiterlijk van het schip en de bak extra aanzien bezorgd. Hij leverde het complete rvs-werk voor de trappen, hekwerken, bolders en de stoer ogende uitlaten. In combinatie met de masten en luiken van Blommaert vormt het geheel een mooie balans. Ook bij Kühne & Nagel zullen ze trots zijn op de nieuwste Chridi I en Chridi II.
Vanhaecke heeft daar eveneens een stevig verankerde relatie.

(Hans Heiligers)
:

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -