- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwFraai model met spitse kop en ronde kont

Fraai model met spitse kop en ronde kont

- Advertentie -

Delen

Op 17 februari vond de succesvolle geladen proefvaart plaats van drogeladingschip Shamrock. De vorm van het bij Concordia turnkey bestelde en bij scheepswerf Gebr. Jooren Werkendam gebouwde schip met de spitse kop en ronde kont maakte bij de liefhebbers de nodige indruk. Over de finishing touch waren de reacties op dat moment wat minder positief. De strenge winter had met de vele sneeuw- en regenbuien verf- en lakwerk onmogelijk gemaakt. Ook het logo van de Shamrock, een klaverblad met drie blaadjes, ontbrak nog op de ranke kop.
De Shamrock is een Iers nationaal symbool; niet officieel erkend overigens, want dat is de harp. Maar dat is een symbool dat een schipper niet snel op zijn schip zal zetten.

Het casco is ook bij Jooren gebouwd.

De nog niet gerealiseerde afwerking was eigenlijk het enige minpuntje van een koude maar verder zeer geslaagde (af)bouwperiode. Alle betrokken partijen kijken dan ook met tevredenheid en de nodige trots terug op die periode. Jooren als bouwer van een prachtig strak casco en een geslaagde afbouw, de gespecialiseerde architect die een wel heel fraaie woning op papier zette, De Leeuw die voor de opvallende betimmering zorgde en Tinnemans, dorpsgenoot van eigenaar Van Balen, die zorgde voor een prachtige telescopisch voormast van roestvaststaal.

Siberisch
In nauwe samenwerking met de eigenaar werd een compleet nieuw schip ontworpen dat met afmetingen van 105 x 11 meter ook geschikt is om te varen op de Neckar. Die rivier zal nog even moeten wachten op de Shamrock, want Van Balen en echtgenote Jolanda zijn door bevrachter Eurokor eerst naar Franse wateren gestuurd.
Het bij Jooren gebouwde schip is voor Eduard van Balen het zesde schip met die naam. De vorige was al in 2008 verkocht, maar dat betekende niet dat de schipper uit Maasbracht tot de nieuwbouw aan de wal bleef. Hij kocht een kempenaar uit 1927 en was in de tussentijd actief voor werkzaamheden aan de Turnhoutsebaan bij Deurne.
Ondanks de soms Siberische weersomstandigheden is Eduard van Balen tevreden over de afbouw. “Ik ben zeer te spreken over de bouw van het casco en de afbouw, beide bij Jooren. Dat geldt ook voor de samenwerking met Martin, de zoon van Cees Jooren, die projectleider was tijdens zowel de bouw van het casco in Werkendam als de afbouw van de Shamrock.”

Breder gangboord
Martin Jooren is zichtbaar zeer content met de woorden van Eduard van Balen. Hij begon ruim vijf jaar geleden als tekenaar/werkvoorbereider op de scheepswerf van zijn vader. Daarna zorgde hij voor de complete begeleiding bij de (af)bouw van schepen. “Het eerste nieuwbouwschip dat onder mijn begeleiding is afgebouwd was in 2008 de Vectorius van familie Joosse-Donk uit Meerkerk. De Shamrock is het tiende schip waarbij ik als begeleider betrokken ben.”

“De schepen die we voor Chris Kornet van Concordia compleet hebben gebouwd, waren allemaal 110 x 11,45 meter. Dat betekent dat de Shamrock met 105 x 11 meter een compleet nieuw ontwerp is. Het gangboord is wat breder en er is sprake van een lagere tunnel. Door de flexibele opstelling van de woning hebben we een prachtig geluidsniveau gecreëerd: in de woning 64 dB en in de slaapkamer en stuurhut 54 dB.”

Veelzijdig
“Het ontwerp van de woning is spraakmakend mooi geworden. Opvallend in de modern strakke inrichting is het eiland midden in de woning met voor een deel een kookeiland en voor een deel gebruikt als kastruimte en sanitair”, aldus Martin Jooren.
De Shamrock heeft een maximumtonnage van 2730 ton bij 3,48 meter. De voortstuwing wordt verzorgd door een Caterpillar van 1830 pk bij 1600 toeren. EBR leverde het stuurhuis met kolom. Het schip is voorzien van twee spudpalen, die evenals de autokraan en de ankerlieren geleverd zijn door Van Wijk Werkendam. De Groot leverde de boegschroef met Scania-motor.
De Shamrock kan dankzij de luiken naast alle soorten bulk en stukgoed ook containers vervoeren. Met andere woorden: vof van Balen-Meurs beschikt over een multifunctioneel drogeladingschip.
Dat er bij scheepswerf Gebr. Jooren meer dan alleen dergelijke type schepen worden gebouwd, wordt duidelijk na een rondje over het terrein. De bouw van een casco voor een werkschip van Hakkers, een passagiersschip (allebei toevallig met een lengte van 36 meter) en kraanschip Invotis VI voor Bek & Verburg zegt alles over de veelzijdigheid van de scheepswerf.

(Jan Hoek)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -