Al weer geruime tijd terug werd in China op de uitgebreide locatie van de Stig Shipyard in Jiangusu de kiel gelegd voor de Odiseg. Onder voldoende survey van Lloyd’s is daar het casco conform de bouwtekening afgebouwd en heeft het met een lange reis de bestemming gevonden naar de afbouwlocatie in Druten. Daar werd het casco geïntroduceerd als een 135 meter type Mission dat via George Rensen was geleverd. Geheel volgens planning was er door de medewerkers van Frans van Tiem al het nodige voorwerk gedaan, zodat een ieder die bij de bouw betrokken was aan de afbouwkade met het werk kon aanvangen.
En om eens met het voorschip te beginnen: daar werd in de machineruimte alle ruimte gegeven aan de kanalenboegschroefinstallatie 3120S-4K van Verhaar Omega. Die kreeg gezelschap van twee Cummins-motoren van het type QSX die met hun 560PK per stuk voldoende power hebben om de besturing ruimschoots onder controle te houden. Uiteindelijk moet er met die 135 x 11,45 meter toch op de juiste wijze op alle plaatsen en onder alle omstandigheden feilloos kunnen worden gemanoeuvreerd.
De diepgang van het schip is 3,60 meter terwijl de som van al die grootheden uitkomt op een tonnenmaat van 3917. De hoofdmachinekamer is de plaats geworden waar twee Mitshubishi’s zich hebben voorgenomen jarenlang hun beste prestaties te gaan leveren aan de Odiseg. Ze zijn elk goed voor 862 pk.
DSG
In het stuurhuis of in de woning kunnen we kapitein Edwin en zijn echtgenote Marja Vissers tegenkomen. Samen met Alex Hazewindus en de Dutch Shipping Group (DSG) van Peter Hendricks vertegenwoordigen zij het belang dat ze naar rato in het eigendom van het schip en/of zijn exploitatie hebben of nog verkrijgen.
In gesprek met Peter Hendricks wordt duidelijk dat ook hij donkere wolken heeft zien overdrijven. Twee jaar terug nam de DSG zich nog voor om een sterke positie te gaan opbouwen in een netwerk van schepen en scheepseigenaren. Het plan was dat zij binnen een soort ‘clubverband’ zouden gaan varen tegen een tevoren overeengekomen tarief. De DSG zou daarbij de exploitatie ruim faciliteren, niet slechts met bevrachting maar ook met deelname en financiering.
Zuinigheid
Tot zijn spijt heeft Hendricks door de zware tijden in de binnenvaart deze plannen en de overige nieuwbouwprojecten tijdelijk moeten uitstellen. Wel zijn er in relatie tot de toekomst accenten verlegd. DSG is voorstander van het tevoren goed doorrekenen van de exploitatie van een schip. Onderwerpen als rendement, zuinigheid en milieu staan bij DSG hoog in het vaandel.
Vandaar dat de Odiseg is uitgerust met de eerder genoemde motoren. Hij verwacht dan ook dat de Odiseg mede daardoor boven het marktgemiddelde gaat varen. “Niemand is gediend met extra kosten die veroorzaakt worden door een oververmogen”, zegt Hendricks. “Vooral door de huidige crisis ontstaat steeds meer het besef om vooral bij dit aspect goed stil te staan”, geeft hij nog als toelichting mee.
Ondertussen heeft de Odiseg de eerste reizen er al weer op zitten. Het schip werd reeds op meerdere grote vaarwegen gespot.
(Hans Heiligers)
.