Meer dan een ‘Sjröbbelaertje’ waard, de te waterlating van de Unique. Wat nog restte waren de laatste puntjes op de i met betrekking tot de afbouw. Maandag 22 maart is de Unique vertrokken naar die regio waar de boot zich echt als een vis in het water voelt: de Franse kanalen en daarna naar St. Jean de Losne.

Wat ook meegeteld heeft, is de ervaring van Jan sr. met schippers die een bestaand schip van 70 à 80 jaar oud kochten met de bedoeling het weer volledig vaarbaar te maken. De tjalk ging het dok in, werd schoongespoten en onderworpen aan een grondige inspectie. Meer dan eens bleek dat opknappen en renoveren op een kostbaar avontuur uitdraaide en de eigenaar de tjalk uiteindelijk voor veel geld in de vaart moest brengen. Jan sr. concludeerde dat het mogelijk moest zijn een nieuw en volledig uitgerust schip te bouwen voor een zeer interessante prijs, waardoor het prijsverschil tussen nieuwbouw en renovatie van een bestaand schip minimaal zou zijn.
(foto’s Jo Bindels)
Staal
Het idee resulteerde in een ontwerp van een combinatie luxe motor/tjalk. Een luxe motor voor de vaareigenschappen met de authentieke uitstraling van een tjalk: ruim, robuust en vooral praktisch, bedoeld voor de kleine Franse kanalen. Dat was het geboorteuur van de Unique. September vorig jaar startte de bouw en begin maart ging de Unique te water. Maandag 22 maart vertrok Jan sr. met echtgenote voor een korte vakantie (en testvaart) naar Frankrijk om de luxe tjalk in St. Jean-de-Losne door een makelaar aan belangstellenden te laten presenteren.
De Unique is volledig van staal en meet 16,85 bij 4,65 meter. De hoogte is 2,45 meter, de diepgang 1,10 meter. Een Iveco-motor van 150 pk bij 2800 toeren en een PRM 500 D3 koppeling zorgen voor de aandrijving. De Unique is verder uitgerust met een rvs drinkwatertank van 2.500 liter, een vuilwatertank van 400 liter en een dieseltank van 2.500 liter, een geluidgedempte Mitsubishi-generator van 13.5 kVA, een handbediende oliebadankerlier met 30 meter ketting en een 60 kilo wegend rvs poolanker. Het hydraulisch stuurwerk is hand- en elektrisch bedienbaar. De Unique heeft binnen- en buitenbesturing, een elektrisch aangedreven boegschroef van 16 pk en een tegen geluid en hitte geïsoleerde machinekamer met CV-ketel, boiler, elektriciteitskasten, transformator, acculader en dekwaspomp.

Het exterieur valt op door zijn grote achterdek van 4,10 bij 4,20 meter met bimini, de brede gangboorden en roestvaststalen relingwerk, bolders en voormast. Het interieur biedt alle denkbare comfort door zijn ruime stuurhut (5,10 bij 3,60 meter) met cockpit en dinette, twee slaapkamers, badkamer met wastafel, toilet en douche en wasmachine/droger. Verder beschikt de eigenaar over een stofzuigeraansluiting voor en achter, plasma-tv (ook in de hoofdslaapkamer) met volgschotelantenne en airco in alle vertrekken. De betimmering bestaat uit mahonie en Canadese esdoorn.
Jan heeft nu zo’n twee weken ervaring met de Unique en hij heeft het schip in deze periode uitgebreid getest. Hij constateert tot zijn genoegen dat de Unique met zijn technische uitrusting en zijn comfortabele inrichting precies dat biedt wat hij voor ogen had. Zijn idee is perfect in de praktijk verwezenlijkt.

(Jo Bindels)













