Bij Markerink in Tolkamer is de Mark Hardi I afgebouwd voor de Duitse familie Bernhard Reinert uit Kehl. Samen met de al bestaande Mark Hardi II vormt het een (koud-op-koud) koppelverband met een totale lengte van 172 meter (95,50 + 76,50 meter). Mede dankzij de twee 16-cilinder Mitsubishi-motoren van 1700 pk bij 1600 toeren kunnen er ook nog twee zijbakken worden meegenomen.
De nieuw gebouwde Mark Hardi I mag gerust multifunctioneel genoemd worden. Er kan ruim 2.800 ton bulk (inclusief de Mark Hardi II 5.871 ton) worden meegenomen en 176 TEU. Mark Hardi I en II zijn voorzien van luiken en kunnen daardoor alle soorten droge lading vervoeren. Echtgenote Rosemarie Reinert verrichtte de doopplechtigheid. Zoon Mark Hardi is de naamgever.
Probleemloze reis
Zowel familie Reinert als Markerink hadden de afgelopen periode reden voor een feestje. Familie Reinert vierde de overdracht van de Mark Hardi I op de Rijn aan boord van mps Rheinkönigin. Op diezelfde rivier vierde algemeen directeur Alexander Markerink met personeel en partners het 80-jarig bestaan van het bedrijf aan boord van de Rembrandt van Rijn. Het werd een feestelijke en probleemloze reis. Daar heeft Markerink zelf een belangrijke rol bij gespeeld, want twee jaar geleden zorgde het bedrijf voor de hermotorisering van het luxe schip van de Feenstra Line.
Tischlerei und Alubau Wessels zorgde voor de complete woningen en leverde daarnaast de stuurhut met kolom.
Ruim tachtig jaar geleden startte G.J. Markerink een bedrijf dat T-Ford- motoren inbouwde in parlevinkers. Zijn onderneming had succes en de activiteiten van Markerink breidden zich steeds verder uit. In 1950 nam de tweede generatie (Jan) Markerink de leiding over en inmiddels is ook de derde generatie, met Alexander Markerink als algemeen directeur, actief in het bedrijf.
Het bedrijf is gevestigd in een pand aan de vluchthaven in het Gelderse Tolkamer. “Dat is voor ons een perfecte locatie en ideaal voor het snel uitvoeren van reparaties en onderhoud. Bovendien ligt Tolkamer vlak aan de grens, zodat wij ook een snelle service kunnen garanderen in Duitsland en de rest van de Europese binnenwateren. Van een kleine onderneming zijn we in de loop der jaren uitgegroeid tot een compleet bedrijf dat garant staat voor een 24-uursservice. De hoofdtaken bestaan tegenwoordig uit het repareren en onderhouden van scheepsdieselmotoren in de binnenvaart, het inbouwen van nieuwe motoren en het afbouwen van casco’s. Wat de afgelopen tachtig jaar niet veranderde, zijn onze no nonsense-mentaliteit en sterke service”, vertelt Alexander Markerink.
Gemoedelijkheid
Voor veel klanten was de mond-tot-mondreclame reden om met Markerink in zee te gaan. Dat geldt ook voor Berhard Reinert, een ondernemend man die al sinds 1978 als zelfstandige actief is op de vrije markt. De Mark Hardi is op sommige punten te vergelijken met de mentaliteit van Markerink, ofwel no-nonsense. Het schip is gebouwd om met twee kapiteins, een stuurman en twee matrozen volcontinu op de Bovenrijn te varen.
Markerink maakt dankbaar gebruik van de vluchthaven in Tolkamer. (foto’s Jan Hoek)
De matrozen hebben een fraaie woning in het voorschip. Bij de luxueuze inrichting van de woning op het achterschip heeft Rosemarie Reinert een belangrijke rol gespeeld. Gemoedelijkheid en doelmatigheid zijn op een bijzonder sfeervolle manier gecombineerd in een woning waar veel kersenhout is gebruikt. Zoon Mark Hardi, die naast zijn vader de tweede kapitein is, beschikt aan boord over een eigen appartement.
Tischlerei und Alubau Wessels uit het Duitse Haren/Ems zorgde voor de complete woningen en leverde daarnaast de stuurhut met kolom, waardoor vier lagen containers vervoerd kunnen worden, en de masten. De Mark Hardi I is in nauwe samenwerking met Kamar Contracting uit Capelle aan den IJssel ontworpen, een bedrijf dat al 35 jaar ervaring heeft met scheepsbouw. Kamar leverde ook het strakke casco, dat op de Servische werf Terratrade-Brodoremont in Backi Monostor is gebouwd.
De Mark Hardi I heeft een ietwat afwijkende afmeting van 95,50 x 11,45 meter en een geladen diepgang van 3,60 meter. Voorheen voer familie Reinert op een Mark Hardi van 110 x 10,50 meter. Dat schip blijft in bezit van de familie. Zodat ze na de nieuwbouw van de Mark Hardi I en de bestaande bak Mark Hardi II beschikken over een totale vervoerscapaciteit van ruim 8.500 ton.
(Jan Hoek)