- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwbouwMVS Hendrik: tussen hobby en werk

MVS Hendrik: tussen hobby en werk

- Advertentie -

Delen

Nog op de loopplank kijk je naar de zij en lijn van bestek en denneboom, die je doen verwonderen dat er in Turkije zo’n fraai casco in zijn spanten gezet wordt. In de paar meter naar de deur manifesteert zich de eigenaarsbijdrage in slijp-, schuur- verfwerk en laat de brug zich als een spiegel gebruiken. Nog maar net aan boord stellen we vast dat het een gruwel voor de opvarenden moet zijn als het mvs Hendrik in wind en regen onder een ertsband ligt.

We zijn welkom, mogen overal kijken en foto’s schieten, krijgen koffie van Trudy Vegter-Zwaans aan een buitengewoon mooie, door Tecmon gemaakte, tafel. Het wordt gezellig, maar eigenaar Tony Vegter van Scheepvaartbedrijf Hendrik BV wil geen flauwekul in de krant. “Natuurlijk zijn we trots op ons schip en we hebben er samen met installateurs en de timmerman veel uren in gestoken om het zo te krijgen.”

Veeleisend
Wat we al weten is dat men zich spiegelen kan aan datgene wat er bij Tony onder schuurpapier en verfkwast uit komt, dat hij veeleisend is in uitvoering en dat hij eerst tevreden is als het perfect of extreem netjes is. De Hendrik is een drogeladingschip van 135 x 11,45 meter, via Rensen Shipbuilding en Oosse Maritiem in Turkije gebouwd en door Dolderman Machinefabriek onder andere van twee 3508 Caterpillars voorzien en afgebouwd. Resultaat: ongewoon mooi!
De fraaie woning met een door Speedheat Ridderkerk op temperatuur gehouden antraciet granietvloer, zandkleurige wanden gecontrasteerd met zwart evenals een soft-creme Keukenline- keuken en als eyecatcher de badkamer in het ‘voorportaal’ naar de stuurhut (Alubouw de Mooy) maakt nieuwsgierig.

Een tafel die bewijst dat Tecmon aan de weg timmert. foto’s Johan de Witte)

Camouflage
Eenmaal boven vangt het werk van Tecmon onvoorwaardelijke aandacht, met een lessenaar uitgevoerd in gebeitst noten. De vormgever hiervan is Hendrik Vegter junior; de uitvoerder is een begenadigd timmerman, die er een zeldzaam gave vorm in beitelde.
Het plafond is eveneens versierd met hoogglans noten. De Tecmon-mast achter de stuurhut en de heklichtvleugel lijken in model en afwerking afgeleid van Boeings Dreamliner. Elektrisch installateur Ronald Hamstra van EMS weet hier alles van. Geen kabeltje loopt buitenom; alles is onderhuids verwerkt of zit in design verscholen. Bekabeling, apparatuur en uitlaten van aggregaten bijvoorbeeld hebben van EMS en Dolderman op verzoek van Tony een camouflage meegekregen om zo min mogelijk op te vallen. De machinekamer is hierdoor bijzonder ruimtelijk. Deze hobby-motorkamer maakt glanzend helder dat de familie Vegter al meer uren gedraaid heeft dan de Caterpillars!

Oude naam
Dertien jaar terug verscheen de oude familienaam Hendrik opnieuw op de boeiing van een 110 meter uit Orsova. Deze werd in 2008 verkocht. Met ‘varen in het bloed’ kon Tony het niet laten om nog eens een nieuwe op te poetsen.

De hobby-motorkamer maakt glanzend helder dat de familie Vegter al meer uren gedraaid heeft dan de Caterpillars.

Ditmaal kregen hij en Trudy hulp van Hendrik junior en dochter Evelien, die samen met haar Michael op de bres stond. Junior loopt zich na acht jaar studie warm voor de scheepsbouw-business bij Van Pelt & Co. Evelien zit in het management van een uitzendbureau. Scheepvaartondernemers zijn het niet, niettemin hebben zij gedurende de afbouwperiode veel aan de Hendrik bijgedragen. Door het invullen van uitvoering en inrichting en met het ketelpak de biels in.

(Johan de Witte)

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -