Voor de open dag afgemeerd in het pittoreske haventje van Willemstad, waar twee eeuwen terug Lodewijk Napoleon over de kade paradeerde en nu spierwitte platbodems verstild wachten totdat de lente deze barre winter in de ijskast zet, presenteerde het mts Aldabra zich aan breed publiek.
Er is geen betere plek om te beginnen, vond mede-eigenaar van de Aldabra Ron van Horne. Hij werd geboren in het Vossenhol, zoals Willemstad ook wel wordt genoemd, en groeide er op, tot hij als matroos aanmonsterde. Lang geleden vroeg hij gedurende een vluchtige schutsluis-romance of Jolanda zijn levenspartner zou willen worden, net voordat de deuren van de Volkeraksluis opeen en hij zijn meissie even later weer in het vale sluislicht moest achterlaten. Zij ging naar Ooltgensplaat; hij naar Karlsruhe.
Sfeer
Ron werd kapitein op het mts Marian en jaren later werd Elise geboren; Esther volgde. Deze dag gaven deze twee dames de fles champagne een fiere zwaai en doopten ze de Aldabra. Overweldigd door de belangstelling en cadeaus van compagnons en gasten voor hun splinternieuwe schip en ondernemerschap was het voor de familie, dé open dag van hun leven.
Ron: “We zijn voor een groot deel bij de inbouw geweest en kennen alle ins and outs van het schip. Jolanda heeft sfeer aangebracht met stoffering, en wat ik nog even kwijt wil is, dat Peter Boscha al vijf jaar bij ons is en inmiddels als kapitein functioneert. Ook Marco Mulders is binnenkort weer van de partij."
Een schip is zo goed als zijn bemanning.
Dochters Elise en Esther verrichten de doop. (foto’s Johan de Witte)
Trasto
Het feestje werd aan boord van de partyboot Catamaran Castle verder gevierd. Vanzelfsprekend ontvingen Elise en Esther een waterproof doopcadeau van de eigenaar, Vof Trasto. Geert van Veen nam in zijn speech de honneurs van deze firma waar. "De Vof Trasto is een combinatie van mijn goede vriend Jan de Jonge, de zoon van eveneens goede vriend Jurn Bergsma, mijn vrouw Ria en ik en last but not least Ron van Horne. Ron begon in 1992 als kapitein bij ons en heeft op verschillende schepen in elke denkbare omstandigheid gevaren. In zijn betrouwbaarheid is hij reeds lang een compagnon, wij zijn blij dat hij het nu ook echt geworden is.”
Van Veen vervolgde: “Tijdens het versturen van de uitnodigingen kwam ik erachter dat aan dit schip 35 bedrijven hebben meegewerkt en ik wil hen vanaf hier bedanken voor hun medewerking. De afgelopen winter heeft aan de afbouw niet meegeholpen; kou en sneeuw hebben de medewerkers parten gespeeld en daarom ligt het schip niet helemaal spic en span voor de wal."
Na een week afwerking ging mts Aldabra voor drie jaar in charter bij Unitas Antwerpen. Aldabra is een atol van de Seychellen, gelegen in de Indische Oceaan en staat dankzij zijn paradijselijk flora en fauna op de Werelderfgoedlijst. Je kan er zomaar een 100-jarige schilpad tegenkomen van 5 voet lang.
50 ton meer draagvermogen
Zanen Shipbuilding was van ontwerp tot afbouw betrokken bij de Aldabra. Marcel Zanen optimaliseerde een reeds succesvol scheepstype – waarvan er al acht gebouwd zijn – en wist het draagvermogen van dat model met 50 ton te vergroten zonder snelheid prijs te geven. De 110 x 11,40 meter grote Aldabra draagt op de 2,80 meter maatgevende diepgang op de Duitse kanalen 2200 ton.
Afhankelijk van de Chinese scheepsbouwroulette heeft Zanen Shipbuilding er even op moeten wachten voor het casco deze kant op kwam. Eenmaal hier werd het casco aan de kade van H&U in Dintelmond een schip.
De Aldabra is een type C-tanker en heeft acht tanks met één pomp voor de brug. Door de lage kruiplijn van 4,50 meter is het schip specifiek geschikt voor de zijrivieren. De ankerpockets zijn in een brievenbusconstructie uitgevoerd. Een 1700 pk Caterpillar 3512, met Forward Engineering-straalbuis en -schroef, zorgt dat er gang in komt. Zoals gebruikelijk bij Zanen Shipbuilding heeft Rullens voor de elektriciteit en het aansluiten van de Alphatron-apparatuur gezorgd. Van Tiem en Forward-roeren manoeuvreren het schip.
(Johan de Witte)