De havens van Rotterdam en Duisburg willen de Rijncorridor versterken. Een belangrijke rol is daarbij weggelegd voor de binnenvaart. “De vaarweg heeft een sterke lobby nodig”, zegt CEO Boudewijn Siemons van Havenbedrijf Rotterdam.
Havenbedrijf Rotterdam en Duisport zetten hun nauwe samenwerking met extra inspanning voort. Vrijdag 31 oktober ondertekenden Boudewijn Siemons en zijn Duisburgse collega Markus Bangen daarover een nieuwe intentieverklaring in Rotterdam. Daarbij was ook minister-president Hendrik Wüst van de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen aanwezig.
Een speerpunt van de overeenkomst is het versterken van de Rijncorridor als “grensoverstijgende, duurzame, logistieke spil”. De Rijncorridor vormt volgens de havenbeheerders de ruggengraat van de industriële toelevering in Europa en maakt efficiënte, duurzame verbindingen mogelijk tussen productielocaties en internationale markten. “Als de belangrijkste vaarweg in Europa zorgt de Rijncorridor voor leveringszekerheid en een sterk concurrentievermogen van vele bedrijven in de hele waardeketen”, zo stellen ze.
Teamsport
“We staan voor grote uitdagingen die we samen veel sneller, efficiënter en slimmer kunnen aanpakken”, benadrukt Duisport-CEO Markus Bangen. “Vooral op het gebied van de energietransitie en duurzame logistiek is het cruciaal dat we onze expertise bundelen en gezamenlijke, grensoverstijgende oplossingen ontwikkelen. Logistiek is een teamsport – en de haven van Rotterdam is onze ideale partner.”
“Op dit moment wordt 13 procent van de Europese energievraag geïmporteerd via Rotterdam”, zegt HbR-CEO Boudewijn Siemons. “Het gaat hierbij nog steeds voornamelijk om fossiele energiebronnen, maar op de lange termijn willen we de invoerhaven van Europa voor hernieuwbare energiebronnen worden.”
“De binnenvaart, en dus onze samenwerking met Duisport, is van groot belang voor het verdere transport van deze energiebronnen. De vaarweg heeft daarom een sterke lobby nodig en we zijn blij dat minister-president Wüst hier een duidelijk signaal afgeeft met zijn bezoek aan Rotterdam.”
Duurzame transportcorridors
De twee logistieke hubs versterken daarom hun doel om gezamenlijk duurzame transportcorridors via de vaarwegen en toekomstbestendige initiatieven voor de energietransitie te ontwikkelen. Dit komt volgens hen ten goede aan de industrie en de logistieke keten tussen en in Rotterdam en Duisburg.
Minister-president Hendrik Wüst van Noordrijn-Westfalen: “De haven van Rotterdam, de grootste zeehaven van Europa, en de haven van Duisburg als grootste binnenhaven ter wereld, leveren samen een cruciale bijdrage aan de industriële toekomst van Noordrijn-Westfalen. De havens worden in de toekomst centrale overslagpunten voor waterstof en CO₂ en worden daarmee belangrijke partners op weg naar een klimaatneutrale industrie.”
Dat de twee havens hun samenwerking intensiveren is goed nieuws voor zijn deelstaat, vindt Wüst. “De nauwe relatie tussen Rotterdam en Duisburg versterkt het concurrentievermogen van onze economie, maar bovenal ook de veerkracht van onze logistieke ketens. Noordrijn-Westfalen blijft zo een logistiek knooppunt van Europa, zowel voor de energievoorziening als voor de militaire mobiliteit in wederzijdse verdediging.”
CO2-export
Een nieuwe bouwsteen van de samenwerking is de export van CO2. Dat beschouwen de havens als essentieel voor sectoren moeilijk te decarboniseren zijn. Volgens HbR en Duisport is het zonder sterke havens en efficiënte transportketens niet mogelijk om de uitstoot van die sectoren te verminderen door de opvang en opslag van CO2. De havens van Rotterdam en Duisburg willen grensoverschrijdende activiteiten stimuleren voor het gericht afvangen, opslaan en gebruiken van kooldioxide.











