Op 24 september is in Duisburg het hybride aangedreven koppelverband Mannheim I + II gedoopt. Met de doop presenteren de Rhenus Group en Contargo het eerste schip uit een nieuwe serie die, als het aan hen ligt, de toon zet voor toekomstgerichte aandrijftechniek op de Rijn. “De combinatie van een hybride voortstuwingssysteem en moderne afstandsbesturing markeert een belangrijke stap richting klimaatvriendelijk en deels geautomatiseerd binnenvaartvervoer”, stellen de bedrijven.
De duwcombinatie Mannheim I + II is 193 meter lang en wordt aangedreven door vijf Euro 6-dieselmotoren die draaien op de synthetische brandstof HVO100, in combinatie met een zelfladend batterijpakket van 840 kWh. Het schip is, door de Duitse specialist Argo-Anleg, al helemaal voorbereid op waterstof: er zijn plannen om in een latere fase twee brandstofcellen toe te voegen.
De flexibel te combineren aandrijfunits voeden twee synchrone elektromotoren van elk 960 kW, rechtstreeks gekoppeld aan de schroefassen. Dit zorgt voor een stille en efficiënte voortstuwing. Afhankelijk van de bedrijfsmodus – batterij, diesel of waterstof – kunnen de CO2– en NOx-emissies met 72 procent worden teruggedrongen, en bij gebruik van HVO100 zelfs tot 90 procent.
Flex Tunnel
Dankzij het innovatieve ontwerp compleet met Flex-Tunnel kan het koppelverband ook bij lage waterstanden blijven varen, tot een diepgang van slechts 1,20 meter. De aandrijving is speciaal ontwikkeld voor het traject tussen de ARA-havens en Wörth. De Flex Tunnel verbetert de manoeuvreerbaarheid en optimaliseert de schroefwerking bij ondiep water.
“Juist de combinatie van verschillende vooruitstrevende technieken maakt de Mannheim uniek en onderstreept de rol van Rhenus als voortrekker van technische innovatie in de binnenvaart”, zei Herbert Berger, directeur van Rhenus Ship Management, bij de doop.
Afstandsbesturing
Tijdens de doopceremonie werd ook de afstandsbesturingstechnologie gepresenteerd die in de schepen van deze serie zal worden toegepast. Daarbij kregen de gasten een demonstratie met het binnenschip Ernst Kramer, dat al is uitgerust met de systemen, en de bedieningspost van FernBin. Rhenus is een van de partners in dat onderzoeksproject.
De technologie maakt het mogelijk schepen op afstand te besturen en real-time gegevens te verzamelen over emissies, motorprestaties en brandstofverbruik. De besturingspost wordt permanent geïnstalleerd in het Rhenus-kantoor in Duisburg. De volgende fase van het FernBin-project start naar verwachting in 2026.
Symbool
De doop werd uitgevoerd door doopmoeder Irmgard Rethmann. Haar familie is via de holding Rethmann AG eigenaar van Rhenus. Het schip werd ingezegend door scheepspastoor Frank Wessel.
“De Mannheim I + II is meer dan een schip – het is een symbool voor de verandering binnen de binnenvaart”, verklaarde Andreas Stöckli, directielid van de Rhenus Group. “Met dit project laten we zien hoe technologische innovatie en milieubewustzijn hand in hand kunnen gaan.”
Michael de Reese, divisiedirecteur Rhenus Port Logistics, voegde daaraan toe: “De toekomst van het goederenvervoer kan alleen worden veiliggesteld met de binnenvaart als onmisbare transportmodaliteit. Door te investeren in nieuwe technologie, digitalisering, decarbonisatie en infrastructuur levert de sector een wezenlijke bijdrage aan de Europese energie- en mobiliteitstransitie.”
Ook Jürgen Albersmann, CEO van Contargo, sprak van een belangrijke stap: “De Mannheim past naadloos in onze strategie voor de transformatie en decarbonisatie van het trimodale containervervoer. Daarmee vullen we een belangrijke schakel in binnen het multimodale en emissie-geoptimaliseerde transport in het Rijngebied.”
Wörth I en II
De Mannheim I en II gaat met containers varen voor Contargo. Het koppelverband is afgebouwd door Den Breejen Shipyards. Bij de werf in Hardinxveld-Giessendam
beleefde onlangs ook zusterschip Wörth I en II een geslaagde proefvaart.