- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsRhenus kiest weer voor FLEX-tunnels

Rhenus kiest weer voor FLEX-tunnels

- Advertentie -

Delen

Damen Marine Components (DMC) heeft van Den Breejen Shipyard opdracht ontvangen voor de levering van FLEX-tunnels, roersystemen en Rotor Manoeuvreer Systemen (RMS) bestemd voor twee nieuwe koppelverbanden. De werf in Hardinxveld-Giessendam bouwt de koppelverbanden in opdracht van Rhenus PartnerShip.

Rhenus heeft ervaring met de FLEX-tunnel. Kvb Rhenus Duisburg was in 2015 het eerste schip met het  uitklapbare tunnelsysteem. Dat zorgt voor een hogere efficiëntie en inzetbaarheid.

Rotor Manoeuvring Systems. (illustratie DMC)

Veiliger en zuiniger

Het voorschip van de duwbakken worden straks voorzien van een Rotor Manoeuvreer Systeem (RMS). Dit systeem, dat Damen Marine Components al sinds eind jaren 80 levert, garandeert koersvastheid van het schip, ook bij geringe diepgang en (sterke) zijwind. De belangstelling van ondernemers in de binnenvaart voor RMS groeit de laatste jaren sterk, merkt het bedrijf, doordat steeds meer schepen worden ontworpen voor het varen bij lage waterstand. RMS maakt de schepen niet alleen veiliger maar levert ook een aanzienlijke besparing op in het brandstofverbruik.

Complete bouw door Den Breejen Shipyard

Voor Den Breejen Shipyard is het de eerste opdracht van Rhenus. Commercieel Manager Ben de Rooy zegt: “Wij zijn een allround scheepswerf, maar voor Rhenus PartnerShip hebben wij nog niet eerder een soortgelijk schip gebouwd. We zijn dan ook heel blij met deze samenwerking.”

Leo van Zon, Area Sales Manager bij Damen Marine Components: “Wij zijn heel blij met het vertrouwen dat zowel Den Breejen als Rhenus in ons stellen. Voor ons is dit een bijzondere opdracht. De bouw zal in zijn geheel plaatsvinden bij een Nederlandse werf – een keuze die Rhenus bewust gemaakt heeft. Grote voordelen hiervan zijn niet alleen de korte reisafstand en de korte communicatielijnen, maar ook de perfecte kwaliteit, die wij samen kunnen garanderen.”

Rhenus laat twee nieuwe koppelverbanden bouwen. (illustratie Rhenus PartnerShip / Den Breejen Shipyard.

Baanbrekend vooruitgang boeken

Den Breejen Shipyard heeft DMC opdracht gegeven voor het ontwerp, de fabricage en de installatie van een volledig pakket voor de twee nieuwe koppelverbanden. Naast de FLEX-tunnels en RMS (inclusief de bijbehorende hydrauliek en besturing) levert DMC ook twee straalbuizen (type Optima), twee hoog rendementsschroeven, een systeem van gelijktijdig gesynchroniseerde aandrijving met 6 roeren (2×3), per schroef een 3-roerensysteem plus een besturingssysteem type SP2700.

“Wij willen op het gebied van duurzaamheid en veiligheid geen kleine stapjes meer maken, maar baanbrekend vooruitgang boeken”, zegt Herbert Berger, directeur van Rhenus PartnerShip, “Daarom maken wij graag gebruik van alle innovaties die voor onze nieuwe schepen beschikbaar zijn. De FLEX-tunnel en de RMS van DMC zijn wat ons betreft belangrijke systemen.”

Het rompontwerp is ontwikkeld door maritiem onderzoekscentrum DST in Duisburg. Het eerste schip zal naar verwachting in oktober 2023 door Rhenus in gebruik genomen worden, het tweede schip volgt in februari 2024.

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -