Rhenus heeft twee duwboten uit de jaren 70 uitgerust met Stage V-motoren. De ombouw heeft tien maanden geduurd.
De duwboten RSPSB146 en RSPSB153 worden door de Deutsche Binnenreederei ingezet op de vaarwegen in het oosten van Duitsland. Ze zijn de eerste in de vloot die Stage V-motoren hebben gekregen. Van Scania en Caterpillar.
Gestript
Om ruimte te maken voor de (grotere) Stage V-motoren, inclusief elektronica en nabehandelingkasten moesten de machinekamers volledig worden gestript. De motoren zijn geluidsarm en hebben een veel groter vermogen dan de oude.
De retrofit is een onderdeel van het vlootvergroeningsprogramma van Rhenus. Het bedrijf laat ook nieuwe, emissiearme duwboten bouwen op waterstof en accu’s. Daarnaast is Rhenus zijn shortsea-vloot aan het moderniseren.
Eenvoudig
“De meeste schepen van Duitse binnenvaartbedrijven zijn tussen de dertig en vijftig jaar oud”, aldus Thomas Kaulbach, directeur van Rhenus PartnerShip. “Dat geldt ook voor onze schepen. Het heeft geen zin om ze te slopen, vooral omdat het zo eenvoudig is om ze een retrofit te geven.”