Een stremming van een vaarweg dient een bepaalde tijd van tevoren worden aangevraagd. Even kort gezegd: hoe langer de stremming duurt, hoe eerder de aanvraag ingediend moet worden.
Vanwege onzekerheden met bijvoorbeeld het weer, bij de vervanging van een brugdeel of iets dergelijks, worden meestal meerdere reservedata opgenomen in de aanvraag.
Een duidelijk voorbeeld is het inhijsen van de nieuwe brug in Lochem over het Twentekanaal. Deze operatie werd tweemaal uitgesteld vanwege voorspelde wind. Dit was bijzonder vervelend, aangezien er slechts twee tijdsloten waren ingepland en de hele operatie opnieuw moest worden opgestart: het aanvragen van een nieuwe stremmingsdatum en het regelen van kranen, personeel en andere logistieke zaken.
In overleg met de aannemer, de logistiek en de binnenvaart is geprobeerd de aanvraagtijd te verkorten. Het is van groot belang dat Koninklijke Binnenvaart Nederland (KBN) als
vertegenwoordiger van de binnenvaart bij dit soort processen aan tafel zit. Een aannemer weet veel van bouwen, maar houdt zich minder bezig met de scheepvaart, wat natuurlijk logisch is.
Er wordt dan wel eens gedacht dat een schip gewoon later op de losplek kan arriveren, zonder rekening te houden met het vervolg in de logistieke keten: het los- en laadbedrijf loopt uit, afnemers ontvangen hun goederen later, enzovoort.
In Lochem is het gezamenlijk gelukt om de aanvraagtijd te verkorten, zodat het voor alle partijen werkbaar bleef. Daarnaast is voorgesteld om meerdere data aan te vragen binnen een periode van twee weken, met tijdstippen tussendoor waarop de scheepvaart wél kon passeren. Hierdoor kon de aannemer zijn werk doen en konden schepen ook blijven varen.
Dit voorbeeld illustreert hoe samenwerking tussen partijen met verschillende belangen kan leiden tot oplossingen die werken voor iedereen. Daarvoor blijft KBN zich inzetten.