(foto Piet van Dijk / www.worldshipsocietyrotterdam.nl)
Diergaarde Blijdorp heeft een nieuw onderkomen voor twee prachtige ijsberen maar dit schip heeft er twee die er ook mogen zijn. Aan stuurboord en aan bakboord is de Stena Atlantica opgesierd met een markante ijsberenkop, dit in combinatie metde tekst ‘ICE’. De huid van de beer mag niet worden verkocht voordat hij is geschoten maar hier blijft alles zonder gevolgen omdat er op het juiste moment slechts met een camera is geschoten.
Op de opbouw en in de zij staat met grote letters ‘Stena Bulk’. Terecht in grote letters want deze toonaangevende rederij beheert wereldwijd 75 tankers, met in totaal 8 miljoen ton draagvermogen. Naast het hoofdkantoor in Gothenburg heeft men kantoren in Helsinki, Londen, Houston, Singapore, Rio de Janeiro en Peking.
De naam Stena is ontleend aan de oprichter Sten A. Olson. Nu is Ulf Ryder de president van Stena
Sphere, het moederbedrijf. Hiertoe behoort ook Stena RoRo, waarvan de Stenaline in Hoek van Holland onderdeel is. In vergelijking met Stena Bulk lijkt dit, met twintig roro- en Ropax-ferries, maar een minitak.
De hier langs de ertskade in ballast varende Stena Atlantica, die even daarvoor de Stenasteiger in Hoek van Holland passeerde, is op weg naar de Finse Golf voor de volgende lading Russische ruwe olie. De laadhaven zal Primorsk of Vysotsk worden en de vaarweg daarheen is niet het gehele jaar ijsvrij, waarmee onmiskenbaar de link is gelegd met de ijsberenkop.
Deze tanker van 114.896 ton is speciaal versterkt en kan, gecertificeerd tot Ice Class 1 A Super, in ijs van een meter dikte nog veilig navigeren. Uiteraard is het schip dubbelwandig en over de gehele lengte van 249 meter voorzien van een dubbele bodem. De ijsberen varen onder de fiscaal gunstige vlag van de Caymaneilanden, waar men meer oog heeft voor consumptie-ijs.