Vanaf 2015 moeten alle binnenschepen voldoen aan de geluidsnormen die in het ROSR staan. Op dit moment worden die normen alleen gehanteerd bij de certificering van nieuwbouwschepen. Het EICB houdt dit jaar een uitgebreide geluidsinventarisatie op bestaande schepen. Uit dit onderzoek moet blijken of het mogelijk is het geluid aan boord tegen aanvaardbare investeringen te reduceren.
Het ROSR (Reglement Onderzoek Schepen op de Rijn, de uitvoering van regels die de Centrale Rijnvaartcommissie uitvaardigt) stelt grenzen aan de geluidsniveaus in de stuurhut (maximaal 70 dB(A)), de woning (eveneens 70 dB(A)) en de slaapkamers (60 dB(A)) De ‘(A)’ achter de decibel staat voor de correctietabel van de geluidsniveaus voor het menselijk gehoor. Het gaat er immers om wat een mens ervaart.
"Veel schepen voldoen waarschijnlijk niet aan die eisen", vertelt
Khalid Tachi die bij het EICB dit project leidt. "En niet alleen schepen die vóór 1976 werden gebouwd."
Dat betekent dat veel schepen vóór 2015 moeten worden aangepast om aan de ROSR-eisen te kunnen voldoen.
Er spelen veel factoren een rol bij de productie van geluid aan boord, maar ook bij het doorgeven ervan. Het onderzoek van het EICB moet op de eerste plaats de effecten van de geluidsbronnen in kaart brengen. Deze bronnen liggen voor de hand: de motoren, koppelingen en de schroef. Ook speelt de vorm van het schip een rol bij de geluidsproductie. Er wordt daarom gekeken naar zowel mechanische als akoestische effecten. Uiteindelijk moet het onderzoek uitwijzen welke reductie van het geluid er mogelijk is zonder al te grote investeringen.
In de voorbereiding van het onderzoek is een ‘Kenniskring’ in het leven geroepen. Een klankbordgroep met deskundige mensen van de Inspectie Verkeer & Waterstaat (IVW), EFM Verzekeringen, CBRB, Kantoor Binnenvaart, en van Microflown Technologies uit Arnhem.
Dat bedrijf ontwikkelde een instrument waarmee akoestische waarden van geluid in drie dimensies in kaart kunnen worden gebracht. Die dimensies zijn: de frequentie, de amplitude (de hoogte van het geluid) en de richting. Vooral dat laatste is een belangrijk hulpmiddel bij geluidsreductie. Microflown Technologies deed hiermee al ervaring op voor de autoproducenten Kia en BMW, voor de hogesnelheidstrein in Frankrijk en met helikopters. Ook de scheepvaart is hen niet onbekend. Microflown werkt aan een project aan boord van marineschepen in opdracht van de NATO.
Khalid Tachi: "Ze hebben expertise met snelle, eenvoudige metingen waarmee elke mechanische en akoestische geluidsbron kan worden gevonden. Dat is nodig voor een gedegen voorspelling van wat haalbaar is in de geluidsreductie aan boord."De maatregelen waaraan kan worden gedacht zijn bijvoorbeeld isolatie, de flexibele ophanging van motoren of de vloeren van de woning zwevend ophangen.
Het onderzoek bevindt zich momenteel in de opstartfase. Er zijn tien schepen nodig voor het onderzoek. Daarbij streeft het EICB naar een zo groot mogelijke diversiteit: verschillen in leeftijd, grootte, type, motoren (snellopers, langzaamlopers), koppelingen en woningen. Het streven is om nog vóór de zomer twee schepen te onderzoeken. Na elk schip wordt geëvalueerd of er al voldoende gegevens zijn. "Maar we verwachten dat we alle tien de schepen nodig hebben voor een optimaal beeld."
Al eerder heeft het EICB meegewerkt aan een onderzoek op kleinere schaal naar de mogelijkheden van het gebruik van ‘antigeluid’ om geluidsoverlast op binnenschepen te bestrijden. De resultaten daarvan worden binnenkort gepubliceerd.
Eigenaren van schepen kunnen zich aanmelden bij het EICB voor deelname aan de geluidsinventarisatie:
Tel. + 31 (0)10 798 98 30
Fax +31 (0) 10 412 90 91
[email protected]
Schepen gezocht voor geluidsinventarisatie [EI van ColumBus]
Delen
Meer