Concordia Damen beschikt in Werkendam weliswaar over een afbouwkade langs de Merwede, maar door de toename van de afbouw van cruiseschepen, was meer ruimte vereist. Eind vorig jaar werd dat probleem opgelost door de aankoop van een pand en een kade aan de Biesboschhaven Noord 10: recht tegenover het huidige kantoor, waar het cruiseteam van Concordia Damen zich op termijn zal vestigen. Daar is de zo gewenste aanlegcapaciteit van 135 meter waar drie schepen naast elkaar kunnen worden afgemeerd.
Op dit moment ligt er aan die kade nog geen cruiseschip in aanbouw, maar wel de zojuist afgebouwde duwboot Veronica V, die binnenkort op cargo ship Prinsengracht zal worden getransporteerd naar Paraguay. Het gaat om de Shallow Draft CDS4115 River Pusher met 5.400 pk geïnstalleerd vermogen. De Veronica V is door Concordia Damen ontworpen en gebouwd in opdracht van rederij Girona S.A. – Rio Sur Transporte y Logistica. De Veronica V is de zevende duwboot voor de Paraguyaanse rederij van de familie Dos Santos.
Lage waterstand
De Veronica V is 41 meter lang en 15,50 meter breed. De geavanceerde duwboot gaat varen met twaalf bakken van 60 x 16 meter, waarmee het een combinatie vormt met een lengte van 281 meter en een breedte van 48 meter. Daarmee gaat eigenaar Rio Sur droge bulklading, in dit geval voornamelijk soja, vervoeren op de rivieren Paraguay en Paraná.
Concordia Damen heeft de River Pusher CDS4115 speciaal voor die vaarwegen ontwikkeld. Technisch Manager Bert Duijzer legt uit: “Die rivieren staan bekend om hun lage waterstand gedurende het droge seizoen van meerdere maanden. Dankzij het ontwerp is de Veronica V, met een diepgang van slechts 6,5 voet (198 centimeter), het gehele jaar inzetbaar. Daarbij is het ontwerp krachtig genoeg om de enorme duwbootcombinatie aan te kunnen.”
De drie robuuste mediumspeed Yanmar 6EY22AW-motoren genereren elk een vermogen van 1.800 pk bij 900 toeren. Verder beschikt de duwboot over twee Cummins QSB-7DM generatoren van 122 kW. De tankcapaciteit is 421 m3 gasolie, 210 m3 ballast en 42 m3 vers water. Aan boord is een watermaker.
Tijdens de proefvaart op 20 december bewees deze River Pusher de beloftes volledig waar te maken. De proefvaart op het Vuile Gat met acht geladen bakken van in totaal 23.000 ton verliep dan ook probleemloos.
Lange rivieren
Het casco is door Concordia Damen in China in eigen beheer gebouwd. De afbouwperiode in Werkendam verliep volgens projectleider Nico de Bie geheel volgens planning. “Mede dankzij de soepele samenwerking met de familie Dos Santos en de steun, kennis en hoogwaardige apparatuur van onze partners en toeleveranciers kunnen we terugkijken op een zeer prettige afbouwperiode.”
“Aan boord is plaats voor vijftien bemanningsleden, waarvoor tien ruime hutten zijn gebouwd. Daarnaast zijn er onder andere een professionele keuken, een eet- en vergaderzaal en een fitnessruimte aan boord, hetgeen in feite te vergelijken is met de accommodaties aan boord van een coaster.”
Die luxe aan boord is ook wel nodig, want de duwboot gaat enorme afstanden varen op de ruim 2.500 kilometer lange rivier de Paraguay. Dat is een zijrivier van de ruim 4.800 kilometer lange Paraná-rivier, eveneens het vaargebied van de Veronica V. Samen vormen die rivieren belangrijke vaarroutes op het Zuid-Amerikaanse continent. Door deze rivieren speelt de binnenvaart in Paraguay een belangrijke rol, want maar liefst 80 procent van al het transport gaat over water.
Zuid-Amerika
Concordia Damen onderhoudt al jaren een goede relatie met de familie Dos Santos en verschillende van haar dochterondernemingen. Daarnaast zijn er in Zuid-Amerika tal van bedrijven waar de Werkendamse werf al veel onderdelen en diverse type schepen heeft geleverd. Zo leverde de Concordia Group in 2016 een containerschip met plaats voor 720 standaard containers op.
Verder leverde Concordia Damen onder andere een hopperzuiger, de Taruma. Hiertoe werd het motorbeunschip Conforza (90 x 11,40 meter), in samenwerking met Holland Shipyards en TV Dredging, omgebouwd tot sleephopperzuiger met een laadcapaciteit van 1.300 m3 en een baggerinstallatie DN500. Tevens werd het schip voorzien van bodemdeuren en een rainbow-installatie.
Eind februari wordt een Shallow Draft River Pusher type CDS2410 met 2.500 pk, die op dit moment in opdracht van Concordia Damen wordt afgebouwd bij Scheepswerf Boer in Sliedrecht, overgedragen aan de Uruguayaanse rederij Transportes Fluviales Fray Bentos (TFF).
Het succes in Zuid-Amerika is mede te danken aan Dirk Meeuwis, die zich daar sinds 2012 namens Concordia Damen bezighoudt met business development. Begin oktober 2024 was Concordia Damen een van de 300 exposanten van Navegistic Intermodal, een beurs in Asunción (Paraguay) met exposanten uit ruim vijftig landen. Daar presenteerde Concordia Damen zich als een innovatieve, oplossingsgerichte en efficiënte scheepswerf die maatwerk
levert gericht op lokale omstandigheden. Dat is al bewezen met duwboten die geschikt zijn op zowel snelstromende rivieren als in omstandigheden met geringe diepgang in Zuid-Amerika. De krachtige River Pusher CDS4115 is daar een prachtig varend voorbeeld van.