- Advertentie -
- Advertentie -
HomeRubriekWereldschepenMajestic Maersk: Triple-E

Majestic Maersk: Triple-E

- Advertentie -

Delen

Rubriek over bijzondere schepen, verzorgd door vereniging World Ship Society Rotterdam.

In de op Maasvlakte 2 gelegen Amaliahaven ligt bij APM de Majestic Maersk. Er staan vijf kranen op, waarvan de middelste is getopt. De ultramoderne geautomatiseerde terminal heeft zero CO2-impact en op afstand bediende kranen. Vanaf 2028 is er walstroom. De containers worden aan- en afgevoerd met elektrische L-AGV’s en deze onbemande Lift-Automated Guided Vehicles bewegen computergestuurd en komt er dus weinig mankracht aan te pas.

De Majestic Maersk kan daar niet zonder en heeft een 22-koppige bemanning. Voor een dubbelschroever van 42.000 pk en 399 bij 59 meter, met plek voor 18.270 TEU, is dat weinig. Het schip, in 2013 opgeleverd door DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) in Geoje, Zuid-Korea, heeft 190 miljoen gekost. Het vaart onder Deense vlag in de Europa-Azië-route en liep Rotterdam al vele malen aan.

Het is een van de twintig zogenoemde ‘Triple-E Class’-schepen, waarbij de drie E’s staan voor: Economy of scale, Energy efficiency en Environmentally improved. Het schip kan 23 knopen halen, maar de dienstvaart is 19, wat meer dan een kwart scheelt aan brandstofverbruik.

A.P. Møller-Maersk, gevestigd aan de Esplanaden in Kopenhagen, was decennialang ‘s werelds grootste containerrederij. Ze werd enkele jaren geleden voorbijgestreefd door MSC. Momenteel opereren zij met een vloot van 715 eenheden, waarvan 334 eigen schepen en 381 in charter. De ordeportefeuille telt 36 schepen, wat in vergelijking met CMA CGM zeer bescheiden is. Met 78 nieuwbouworders zal ook CMA CGM over enige tijd ongetwijfeld AMP overtreffen.

Door Cees de Keijzer, namens World Ship Society Rotterdam.

Delen

- Advertentie -

Meer

Vorig artikel

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -