Om schepen circulair te kunnen slopen en de onderdelen en materialen te hergebruiken, snijdt CMT International ze in plakken – net als brood bij de bakker. De start-up uit Schiedam heeft samen met stadgenoot Huisman Equipment een prototype getest van een zaagdraad waarmee dat kan. Op 12 december werd de techniek gedemonstreerd.
Deze innovatie maakt duurzame en efficiënte scheepsrecycling mogelijk, beloven CMT en Huisman. De techniek is volgens hen toepasbaar op schepen tot 300 meter.
Schoon staalschroot
De test werd bijgewoond door onder meer kabinetsgezant Kees van der Staaij en Zuid-Hollands gedeputeerde Arne Weverling. De zaagdraad sneed door het staal “als een mes door de boter”, aldus CMT-oprichter Frank Geerdink.
De zaagdraad is de eerste stap in een volautomatisch proces dat schepen gaat verwerken tot schoon staalschroot. Dat kan worden gebruikt als grondstof voor de groene staalindustrie. Dit creëert een circulaire oplossing die volgens Geerdink zowel de maritieme als de staalindustrie ten goede komt.
Milieuvriendelijk
Traditionele scheepsloopmethoden voldoen vaak niet aan milieukundige en veiligheidseisen. CMT’s technologie biedt een veilig, efficiënt en milieuvriendelijk alternatief.
De hoge snijsnelheid en duurzaamheid van de zaagdraad zorgen voor een grote capaciteit, waardoor het proces volgens CMT economisch kan concurreren met traditionele sloop. Het bedrijf spreekt zelf van ‘ontmanteling’, omdat het streven is om materiaal maximaal te hergebruiken en afval te minimaliseren.
Wereldwijd
CMT krijgt steun van investeerders zoals Sojitz Corporation en Jansen Recycling Group en financiering van de Europese Unie (uit de subsidiepot voor Kansen voor West). De geslaagde test is een belangrijke stap naar opschaling. CMT plant de oprichting van een pilotwerf met een capaciteit van meer dan vijftig schepen per jaar.
Het uiteindelijke doel is wereldwijde uitbreiding om aan de groeiende vraag naar duurzame scheepsrecycling te voldoen. Naar verwachting neemt het aantal schepen toe die de komende jaren ontmanteld moeten worden. Er is wereldwijd een gebrek aan faciliteiten waar dat verantwoord kan.
“Deze veelbelovende technologie biedt nieuwe mogelijkheden voor onze maritieme sector om sneller te verduurzamen. Daarnaast groeit de mondiale markt voor duurzame ontmanteling van schepen en dat betekent in potentie economische kansen voor ons land”, denkt ook Kees van der Staaij, de gezant voor de maritieme maakindustrie.
Zuid-Holland
Gedeputeerde Arne Weverling voegt daaraan toe: “De maritieme sector neemt een belangrijke plaats in binnen onze provincie. Wij willen deze karakteristieke Zuid-Hollandse sector behouden en versterken en zetten daarbij in op innovatie. CMT is een mooi voorbeeld van hoe de sector innoveert.”
CMT zoekt partners en investeerders om “samen te werken aan een duurzamere toekomst voor de scheepvaartindustrie. De baanbrekende technologie is klaar voor brede toepassing en belooft een aanzienlijke milieu- en economische impact wereldwijd.”