Donderdag 10-10 in 010, de dag van de installatie van Carola Schouten als nieuwe burgemeester van Rotterdam, de grootste havenstad van Europa. Rotterdam, vele jaren de grootste haven ter wereld, werd uiteindelijk ‘verslagen’ door de zeehavens in China. Momenteel voert Shanghai, de grootste containerhaven ter wereld, het havenklassement aan. Deze ‘concurrentie van Chinese havens’ maakt de haven van Rotterdam echter groot. Het zijn tenslotte de goederen uit verre landen en vooral de containerstromen uit China die in belangrijke mate de goederenoverslag in ‘Rotjeknor’ bepalen. En vooral de binnenvaart heeft een groot aandeel in een milieuvriendelijk vervoer van containers naar het achterland.
De binnenvaart ligt aan de bron van de aan Rijn- en Maaswater gelegen wereldhaven Rotterdam en bepaalt in belangrijke mate de koers en het aandeel van het vervoer naar het achterland.
Als voormalig secretaris van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) en eerste penningmeester van de Stichting Bureau Voorlichting Binnenvaart (BVB) en als voormalig gemeenteraadslid voor het CDA in Rotterdam en toenmalig lid van de prestigieuze Commissie Haven heb ik jarenlang het belang van de binnenvaart en de watergebonden economie uitgedragen. Daarna heb ik dat, van 1994 tot 2021, bij het Havenbedrijf Rotterdam nadrukkelijk en overtuigend kunnen voortzetten.
Nederlandse Vereniging van Binnenhavens
En ik doe dat nog steeds als voormalig vicevoorzitter en voormalig secretaris en thans erelid van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens (NVB). Op 3 en 4 oktober hield onze belangenorganisatie voor de binnenhavens in het Friese Harlingen haar jaarlijkse ledenvergadering en goed georganiseerd jaarcongres. Dit bood mij uiteraard een uitgelezen kans om, kort voor de installatie van burgemeester Carola Schouten, het bestuur en de leden op te roepen om de nieuwe Rotterdamse burgemeester over het belang van bereikbare binnenhavens, de watergebonden bedrijvigheid en binnenvaart te informeren.
Bij deze rondvraag in de vergadering stemden de leden enthousiast in met mijn voorstel om voor de nieuwe burgermoeder een interessant introductieprogramma over binnenhavens en de voor binnenhavens belangrijke modaliteit binnenvaart te organiseren. Zeehaven Rotterdam kan niet zonder goed bereikbare binnenhavens met hun watergebonden overslagcentra. De NVB riep ik op om het voorlichtingsprogramma gezamenlijk met Koninklijke Binnenvaart Nederland op te zetten. En uiteraard maakte ik als hun oud-werknemer duidelijk dat het Havenbedrijf Rotterdam hierbij niet aan de kade mag blijven liggen…
Uiteraard werk ik als initiatiefnemer graag mee aan deze ‘tewaterlating’ van burgemeester Carola Schouten en heb ik daarbij inmiddels een toepasselijk welkomstcadeautje voor de nieuwe burgemeester in gedachten…
Ahmed Aboutaleb
Eerder, in 2016, gaf ik toenmalig burgemeester Ahmed Aboutaleb van Rotterdam, na zijn werkbezoek aan mijn gemeente Krimpen aan den IJssel, in mijn functie als gemeenteraadslid en lid van de Adviescommissie Economisch Vestigingsklimaat van ‘zijn’ Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) een toepasselijk afscheidspresentje: “Laat u niet vastbinden op de bagagedrager van de PvdA”, waarschuwde ik, nadat zijn naam rondging om partijleider van de PvdA te worden. Ik verwees daarbij naar zijn in den Haag ‘verongelukte’ voorgangers André van der Louw, Bram Peper en Ivo Opstelten.
Uiteindelijk werd het Lodewijk Asscher, en zie mijn gelijk: ook deze voormalige Amsterdamse wethouder liep averij op! De rode spinbinder die ik Ahmed Aboutaleb daarbij gaf, nam hij met zijn bekende glimlach veelbetekenend van mij aan.
Pas dit jaar heeft hij van een op zijn eigen tijd gekozen, groots en welverdiend afscheid van de stad Rotterdam genoten en kan hij de spinbinder nu tijdens zijn fietstochten voor zijn eigen bagage gebruiken.
Carola Schouten, de boerendochter uit Noord-Brabant en vroegere minister van Landbouw zal zonder enige twijfel de sector binnenhavens en bedrijfstak binnenvaart in haar inmiddels Rotterdamse hart sluiten en waar nodig en gewenst promoten in binnen- en buitenland. De boerensector heeft ook veel overeenkomsten met de binnenvaart en ik schreef daar eerder over BBB: een Brede Beleidsbepalende Beweging – Binnenvaartkrant.
Kortom, met deze enthousiaste en ervaren burgemeester hebben de binnenhavens en binnenvaart een uit het beste hout gesneden beeld voor de boeg!
Bert Luijendijk,
Krimpen aan den IJssel
Bert Luijendijk was deelgemeenteraadslid voor het CDA in Rotterdam Prins Alexander, CDA-gemeenteraadslid in Rotterdam en Krimpen aan den IJssel en oprichter en gemeenteraadslid van de lokale partij Stem van Krimpen