Deze week start Damen Shipyards Group een pilot waarbij de sleepboot Jan circulair en volledig volgens de EU-voorschriften gedemonteerd wordt. De pilot dient als test. Daarna wil de werf de methode voor ‘groene’ scheepsontmanteling en recycling commercieel aanbieden, ook voor grotere vaartuigen.
De demontage van de uit 1927 stammende Jan gebeurt op de Botlek-locatie van Damen Shiprepair Rotterdam. Dat gaat in lijn met de voorschriften van het Ship Recycling Facility Plan. De werf in de Botlek is een van de weinige locaties in Nederland die op de EU-lijst van gecertificeerde Ship Recycling Facilities staat. Op deze manier wordt een veilige en milieuvriendelijke sloop van de 15,40 meter lange sleepboot gegarandeerd.
Hele levensduur
“Deze pilot sluit naadloos aan bij onze ambities om de meest duurzame scheepsbouwer ter wereld te worden”, licht Arnout Damen toe. “Het gaat er dan niet alleen om hoe we onze schepen ontwerpen, bouwen, onderhouden en refitten, maar juist ook hoe we ze aan het einde van hun levensduur demonteren en vooral: recyclen”, aldus de CEO van Damen Shipyards Group.
Voor de commercialisering en financiering van toekomstige circulaire scheepssloopprojecten is een aanpak opgesteld. Hierbij werkt Damen Financial Services samen met Offshore Ship Recycling Rotterdam.
Openheid
De demontage- en sorteringsactiviteiten worden binnen het samenwerkingsverband uitgevoerd door Bottelier Slooptechniek. Die specialist is volledig gecertificeerd op het gebied van circulaire sloop. “Alle materialen die van de Jan afkomen, worden zorgvuldig door ons geïdentificeerd en beoordeeld op hun potentie voor hergebruik”, aldus Nick van Egten. Hij is commercieel directeur en mede-eigenaar van de Bottelier Groep.
“Zo kunnen de materialen het maximale milieutechnische en economische rendement realiseren in het restleven.” Tijdens de pilot wordt alles geregistreerd over de hoeveelheden gedemonteerde materialen en hoe ze hergebruikt, gerecycled dan wel afgevoerd zijn.