Circulair Maritime Technologies (CMT) krijgt 1,7 miljoen euro subsidie voor het circulair en veilig ontmantelen van zeeschepen. In het consortium, een initiatief van Frank Geerdink van Aseco in Barendrecht, zit onder meer Damen Shipyards.
CMT ontving in januari namens economisch stimuleringsprogramma Kansen voor West III uit handen van de Zuid-Hollandse gedeputeerde Jeanette Baljeu een cheque voor de eerste stappen van de test- en demonstratiefase.
Schip in plakken snijden
Daniel Moolenberg, die het VMT-traject namens Enviu begeleidt, zegt: “Al een aantal jaren ligt het ontwerp klaar. Het idee is dat de schepen met een soort ‘broodsnijmachine’ in plakjes wordt gesneden. Deze ‘plakken’ worden vervolgens uit elkaar gehaald waarbij de onderdelen een nieuwe bestemming krijgen of zo duurzaam mogelijk worden verwerkt. Met deze subsidie kunnen we eindelijk de testen uitvoeren die nodig zijn. Ik ben heel blij met deze erkenning voor ons visionaire project!”
Door een combinatie van techniek- en procesinnovatie biedt CMT werfeigenaren de kans om schepen te ontmantelen op een “circulaire, veilige en concurrerende manier”. Alle elementen waar een schip uit bestaat, kunnen zo hoogwaardig mogelijk worden hergebruikt, beloven de betrokken partijen. Kansen voor West steunt het project waarin CMT de centrale elementen van de oplossing op schaal bij de leveranciers test en doorontwikkelt.
Damen Shipyards
Als vervolg op dit project past CMT de oplossing toe op volledige schaal toe in een bestaand droogdok van Damen Shipyards in de Botlek. Daar zullen de eerste twee schepen ontmanteld worden, waarna CMT snel wil opschalen naar het ontwikkelen van volledige CMT-werven wereldwijd.