In 2023 heeft de binnenvaart in Duitsland 5,9 procent minder vervoerd dan een jaar eerder. Volgens het Federale Bureau voor de Statistiek (Destatis) werd in totaal 172 miljoen ton goederen over de Duitse binnenwateren vervoerd. Dat is het laagste cijfer sinds de Duitse hereniging in 1990.
De belangrijkste goederengroepen die in 2023 over water werden vervoerd, zijn vloeibare olieproducten (27,9 miljoen ton), steen en grond (21,6 miljoen ton), ijzererts (20,4 miljoen ton) en steenkool (18,5 miljoen ton). Samen waren deze goederengroepen goed voor iets meer dan de helft van het totale transportvolume.
Meer olieproducten
Terwijl de meeste goederengroepen een daling lieten zien, steeg het vervoer van vloeibare olieproducten met 3,1 procent ten opzichte van 2022. Het vervoer van steenkool daarentegen liet een aanzienlijke daling zien ten opzichte van het voorgaande jaar (-27,9 procent). Dat kon in 2022 nog profiteren van het toegenomen gebruik van steenkool voor de opwekking van elektriciteit als gevolg van de energiecrisis veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne.
Het grensoverschrijdend vervoer daalde met 7,3 procent tot 119,2 miljoen ton. Bij de export was de min 4 procent, bij de import 9 procent. De hoeveelheid lading uit de ARA-havens daalde met 8,8 procent (6 miljoen ton). Het vervoersvolume in het binnenlands vervoer daalde eveneens, met 4,8 procent.
In 2023 was het transitovervoer de enige categorie die steeg ten opzichte van 2022 en wel met 8,5 procent. Maar dat heeft met een transportvolume van 10,0 miljoen ton een relatief klein aandeel.