- Advertentie -
- Advertentie -

De pijp uit

- Advertentie -

Delen

2-wekelijkse column, geschreven door Michel Gonlag.

Nee, het is geen complot, maar er wordt wel merkwaardig gegoocheld met cijfers als het om de uitstoot gaat van kooldioxide (CO2) door binnenschepen. Die zouden twee- tot driemaal zoveel CO2 uitstoten dan verladers denken. Dat heeft TNO berekend aan de hand van ‘meten aan de pijp’.

Laten we beginnen dat het meten van CO2-uitstoot aan de pijp niet erg nodig is. Het staat van tevoren vast dat verbranding van een liter diesel (gasolie) 2606 gram kooldioxide oplevert. Dus elke binnenschipper met een fatsoenlijke boekhouding (en dat zijn ze allemaal) kan prima uitrekenen hoeveel CO2 zijn schip heeft uitgestoten aan de hand van het aantal verbruikte liters brandstof. Hij weet ook precies hoeveel kilometer hij gevaren heeft en hoeveel ton lading hij heeft vervoerd, zodat een simpel rekensommetje het aantal gram CO2 per ton/kilometer oplevert. Daar hebben we toch TNO niet voor nodig?

Teruglezend in de archieven van onze krant, vind ik allerlei aankondigingen van meten aan de pijp, maar het gaat altijd over NOx en fijnstof. Sterk vervuilende en schadelijke stoffen voor het milieu. Goed dat het gemeten wordt, al zijn ‘we’ aardig in staat om die stoffen tegenwoordig af te vangen. Dat lukt nog niet met CO2. En omdat het klimaatbewustzijn almaar verder oprukt, zijn verladers er tuk op om op hun producten af te drukken hoe weinig CO2 ze hebben veroorzaakt tijdens productie en transport. Dus gaan we fijn met elkaar in discussie of de binnenvaart wel weinig genoeg kooldioxide uitstoot.

Er is maar één manier om de uitstoot van CO2 terug te dringen en dat is minder fossiele brandstof gebruiken. Natuurlijk kunnen we fantaseren over een volledig elektrische vloot maar tot dat kan worden verwezenlijkt (begin volgende eeuw of zo) doet de binnenvaartondernemer er verstandig aan een zuinige motor te hebben en zo economisch mogelijk te varen en dus zo weinig mogelijk fossiele brandstoffen te verbruiken. Dat is economisch interessant, want dat brengt de kosten omlaag. Daar kijkt hopelijk niemand van op.

Helaas is dat natuurlijk niet het complete verhaal. Flink doorvaren kan soms economisch zin hebben om precies op tijd te zijn voor lossing en een nieuwe lading te toucheren. Denk je dan wel genoeg aan het lot van je achterachterkleinkinderen, die straks met een oververhitte wereldbol zitten? Och, zouden we niet eerst eens personenauto’s (en voor de aardigheid ook vrachtauto’s) eens met snelheidsbeperkers uitrusten? Daar hoor je nooit iemand over. Dat is veel te effectief. Kom kom, zo’n vaart loopt het ook weer niet met dat klimaat. We verwijten onze betovergrootvaders toch ook niet dat ze toentertijd met de industriële revolutie zijn begonnen?

Michel Gonlag
- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -