Als bevoegde autoriteit moet ILT de geldigheid van alle scheepscertificaten die nu verlopen ongezien verlengen. Dat vraagt Koninklijke Binnenvaart Nederland aan minister Harbers om te voorkomen dat schepen niet meer mogen varen als gevolg van de schorsing van NBKB.
KBN heeft de demissionaire bewindsman van Infrastructuur en Waterstaat daarover maandag 20 november een brandbrief gestuurd. Eerder op die dag had de ASV dat ook al gedaan.
Geen dubbele inspectiekosten
Volgens KBN maken internationale regelgeving en nationale binnenvaartwetgeving zo’n automatische verlenging mogelijk. Volgens het ROSR kan dat met één jaar, volgens de Binnenvaartwet met zes maanden.
Een tweede eis van KBN is dat de al door het NBKB uitgevoerde inspecties en beoordelingen die uitgevoerd zijn tot 26 oktober 2023 niet opnieuw hoeven te worden uitgevoerd en dat de (deel)resultaten door ILT gevrijwaard worden van eventuele onjuistheden. “Hierdoor worden de scheepseigenaren niet belast met dubbele inspectiekosten en werfplanningen hoeven niet onnodig in tijd verplaatst te worden.”
40 schepen per week
Zoals bekend heeft de Raad voor Accreditatie per 26 oktober de accreditatie van het NBKB opgeschort. KBN schetst het probleem: “Hierdoor lopen de inspecties en certificering van meer dan 60% van de binnenvaartvloot vast. Dat zijn 40 vaartuigen per week die mogelijk in de problemen komen door deze schorsing.”
De twee resterende certificerende instellingen, Register Holland (RH) en het Bureau Scheepvaart Certificering (BSC) hebben aangegeven dat zij onvoldoende capaciteit hebben om klanten van het NBKB op te vangen. Ook de klassenbureaus hebben kenbaar gemaakt geen mogelijkheden te hebben om de wegvallende inspecties en certificering uit te voeren.
Geen serieuze oplossing
“In de Binnenvaartwet en de hierop gebaseerde lagere regelgeving, is de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) aangewezen als enige bevoegde autoriteit in Nederland, verantwoordelijk voor de uitvoering van onderzoeken/inspecties en adequate certificering van binnenvaartschepen”, aldus KBN in de brief.
De oplossing die Harbers bij de Tweede Kamer aandroeg om de keuringen door andere instanties uit te laten voeren is volgens KBN geen serieuze optie, omdat zij aangegeven hebben hiervoor geen capaciteit beschikbaar te hebben. “Deze noodoplossing wordt door het meld- en informatiecentrum van IenW nu wél geadviseerd.”
Juridische procedures
KBN wil directe actie van Harbers en het ministerie: “Er is geen tijd meer om langer te wachten omdat er dagelijks nieuwe schepen bijkomen die geen geldige certificaten meer hebben. Daarom vragen wij u om duidelijk aan te geven wat de scheepseigenaren moeten doen en kunnen verwachten van het ministerie van IenW om operationele problemen te voorkomen waar de scheepseigenaren niks aan kunnen doen.”
Daarom wil KBN de voorgestelde automatische verlenging van de certificaten en het accepteren van de al door het NBKB uitgevoerde inspecties en beoordelingen. “Als bovengenoemde actiepunten niet worden uitgevoerd, kunnen scheepseigenaren het ministerie aansprakelijk stellen, wanneer zij door uitblijvende inspecties geen tijdige verlenging van het scheepscertificaat kunnen krijgen!”
KBN kondigt aan individuele scheepseigenaren te ondersteunen bij de juridische procedures als blijkt dat de schepen door het uitblijven van adequate certificering niet langer gebruikt mogen worden.