- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDe Gerlien van Tiem bouwt nieuw ontworpen drogeladingschip HGK

De Gerlien van Tiem bouwt nieuw ontworpen drogeladingschip HGK

- Advertentie -

Delen

HGK Shipping laat een nieuw, emissiearm drogeladingschip bouwen dat speciaal is afgestemd op de wensen van klant Salzgitter Flachstahl. De binnenvaartrederij van de HGK Group heeft de nieuwbouw besteld bij De Gerlien van Tiem in Druten. Die werf bouwde de afgelopen jaren al meerdere innovatieve schepen voor HGK.

Het schip wordt uitgerust met dieselelektrisch aandrijving en zonnepanelen op de luiken en geschikt om op toekomstige brandstoffen te kunnen varen. HGK Shipping en Salzgitter verwachten dat daarmee een beslissende bijdrage kan leveren aan hun duurzaamheidsambities. De bouw van het nieuwe schip past in het onlangs overeengekomen partnerschap tussen de twee bedrijven. Als het in juli 2025 de vaart komt, vervangt het een van de drie schepen uit de bestaande vloot die momenteel voor Salzgitter varen.

Staalvervoer

Het specifieke ontwerp van het drogeladingschip om in te passen in de staal-supply chain komt uit de koker van het HGK Shipping Design Center. Het schip voldoet aan de behoeften van Salzgitter qua afmetingen, ontwerp en de vorm van de laadruimte. Het schip wordt 86 meter lang en 9,50 meter breed en krijgt een laadvermogen van 1.535 ton. HGK gaat het inzetten voor het vervoer van grondstoffen voor de staalproductie, waaronder schroot, tussen vestigingen van Salzgitter en klanten in Nederland en België.

De ondertekening voor de order vond half november plaats. Vlnr: Marcel van Tiem (projectmanager bij De Gerlien van Tiem), Florian Bleikamp (hoofd Chartering Canal/Rhine bij HGK Dry Shipping), Marijke van Tie, (directeur van De Gerlien van Tiem), Andreas Lemme (Managing Director van HGK Dry Shipping) en Eric Rietveld (projectmanager bij De Gerlien van Tiem) (foto HGK Shipping)

Zonnepanelen

Tim Gödde, Business Unit Director Ship Management bij HGK Shipping, zegt: “Dankzij het nieuwe schip kunnen we aanzienlijk besparen op CO2-uitstoot in vergelijking met de huidige aandrijfsystemen op vergelijkbare drogeladingschepen. Verdere besparingsmogelijkheden zullen voortkomen uit toekomstige aandrijfconcepten en brandstoffen, waarmee we in het ontwerp al rekening hebben gehouden.”

De stroom die de zonnepanelen opwekken, zal niet alleen worden benut voor het boordnet, maar wordt voor het eerst ook gebruikt voor het aandrijfsysteem.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -