- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDuitse binnenvaart niet blij met conceptbegroting voor 2024

Duitse binnenvaart niet blij met conceptbegroting voor 2024

- Advertentie -

Delen

Duitsland wil volgend jaar weer wat meer gaan investeren in de vaarwegen: 1,77 miljard euro in plaats van de huidige 1,3 miljard. Volgens sectorvertegenwoordigers moet er minimaal nog 200 miljoen euro bij.

Er wordt momenteel in Duitsland op veel terreinen bespaard. De beschikbare middelen voor de infrastructuur zijn te gering om achterstallige investeringen weg te werken. Toch zijn er voor de vaarwegen een aantal lichtpuntjes. Zo wordt er een steunmaatregel opgetuigd voor het vervoer van zware lading via het water en gaat de overheid ook meer investeren in gecombineerd vervoer.

Vorig jaar is flink gesnoeid in de vaarwegenbegroting, waardoor dit jaar zo’n 400 miljoen euro minder kan worden uitgegeven dan in 2022. Voor volgend jaar wil de overheid het totale budget weer optrekken naar 1,77 miljard euro. Tal van binnenvaartorganisaties hebben de afgelopen maanden bij de bondsregering gepleit om het budget te verhogen.

Niet genoeg

Voorzitter Joachim Zimmermann van de BÖB, de organisatie van binnenhavens, spreekt van een stap in de goede richting. Binnenvaart en vaarwegen staan blijkbaar weer wat scherper op het netvlies van politici. Met extra middelen voor onderhoud, verruiming en nieuwbouw valt de conceptbegroting volgens Zimmermann beter uit dan gevreesd.

Maar het is niet genoeg. “Wij hebben jaarlijks 2 miljard euro voor onze vaarwegen nodig. Er is dus nog een gat te dichten. Wij hopen op de ondersteuning van parlementariërs tijdens de begrotingsonderhandelingen in de herfst.”

Kapot bezuinigen

BDB-voorzitter Martin Staats verwijt de Duitse politiek een gebrek aan visie. “Men gaat simpelweg door met het kapot bezuinigen van de vaarwegen. Eens te meer zal de binnenvaart haar potentieel niet kunnen ontvouwen. De weinige vaarwegenprojecten die er zijn, zullen verdere vertraging oplopen. Dit zal de de-industrialisatie en de modal shift naar de weg alleen maar versnellen.”

Voor vervanging, verruiming en nieuwbouw van vaarwegen is dit jaar 595 miljoen euro beschikbaar. Volgend jaar zal het 724 miljoen euro zijn. Daarnaast wordt er 450 miljoen euro uitgetrokken voor onderhoud.

Te weinig, stelt Staats. “De overheid heeft onlangs zelf aangegeven dat het bezuinigen op de vaarwegen tot verschuivingen van dringend noodzakelijke investeringen heeft geleid. Op korte en middellange termijn zijn 70 stuwen, 130 sluizen en 160 bruggen aan modernisering toe.”

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -