Mitsubishi en de Storm-Group gaan samen een retrofit-oplossing ontwikkelen waarmee bestaande binnenvaartmotoren op methanol en diesel kunnen draaien.
Mitsubishi Turbocharger and Engine Europe (MTEE) en de Storm Group hebben daarvoor op 23 mei een intentieverklaring ondertekend tijdens Maritime Industry. De bedrijven streven ernaar om gezamenlijk een dual fuel methanol/diesel retrofitkit te ontwikkelen voor de binnenvaart. Koedood Marine Group, sinds 2021 onderdeel van de Storm Group, zal deze nieuwe technologie op de markt brengen door gebruik te maken van haar uitgebreide netwerk binnen de maritieme industrie.
Methanol
“Net als alle industrieën draagt de commerciële scheepvaart bij aan de uitstoot van broeikasgassen”, zei Timo Schlotzhauer, Managing Director bij August Storm na de ondertekening. “Ze is verantwoordelijk voor ongeveer 3 procent van de wereldwijde CO2-uitstoot. De verbrandingsmotor zelf is niet het probleem, maar vooral het gebruik van fossiele brandstoffen, en we gaan deze werkwijze veranderen!” Het Duitse familiebedrijf August Storm is een van Europa’s grootste onafhankelijke servicebedrijven voor de meest gangbare verbrandingsmotoren van 100 tot 7.000 kW.
Schlotzhauer: “Omdat methanol bij de verbranding alleen de CO2 uitstoot die het heeft opgenomen tijdens de productie, zorgt methanol voor aanzienlijk lagere emissies. Zo worden er bijvoorbeeld geen zwaveloxiden (SOx) en veel lagere niveaus van roet en stikstofoxide (NOx) geproduceerd.”
Retrofitkit
MTEE heeft zich gecommitteerd aan ‘Mission Net Zero’. Bij dit initiatief van Mitsubishi Heavy Industries worden wereldwijd innovatieve technologieën ontwikkeld voor een duurzame samenleving.
“We hebben deze missie verder vertaald in het Energy Transition-initiatief, dat tot doel heeft de uitstoot in onder andere de maritieme sector aanzienlijk te verminderen”, aldus Morten Brix, general manager van de motorendivisie van MTEE. “Binnenlands transport over water speelt een cruciale en prominente rol bij het vervoer van goederen in Europa. Het verminderen van de uitstoot in deze sector draagt daarom aanzienlijk bij aan het verlagen van de mondiale emissies. MTEE investeert in de ontwikkeling van nieuwe technologieën, zoals waterstof en methanol. Door de ontwikkeling van een dual fuel methanol/diesel retrofitkit voor marine motoren zet MTEE een belangrijke stap in het bereiken van een duurzame toekomst.”
Mitsubishi & Partners
Onder de vlag van ‘Mitsubishi & Partners’ werkt MTEE actief samen met partijen om deze duurzame oplossingen te ontwikkelingen. Door Mitsubishi-motoren te combineren met de technologieën van die partners, is MTEE in staat hoogwaardige methanolmotoren aan te bieden. Zo werkt MTEE bij het ontwikkelen van de dual fuel methanol/diesel retrofitkit samen met de Storm Group, de Koedood Marine Group en de bedrijven August Storm, Scandiesel, Emigreen en Hybrid Ship Propulsion. Die bedrijven zijn sterke merken binnen de Europese scheepvaartindustrie en staan bekend om hun innovatie en duurzaamheid.