X-Press Feeders is een Europese feedernetwerk gestart waarvan de schepen worden aangedreven door groene methanol. De feestelijke start vond 9 juli plaats in Rotterdam, waar de Eco-Maestro werd gedoopt. Dat is het eerste van veertien dual fuel-schepen die X-Press Feeders laat bouwen.
Het netwerk begint met twee loops. De Green Finland X-PRESS (GFX) vaart van Rotterdam > Antwerpen Brugge > Helsinki > Tallinn > HaminaKotka > Rotterdam. De Green Baltic X-PRESS (GBX) gaat van Rotterdam > Antwerpen Brugge > Klaipeda > Riga > Rotterdam. De rederij uit Singapore koos Rotterdam als omdat het de grootste haven van Europa is en alles voorhanden heeft voor het bunkeren van groene methanol.
Bio-methanol
Het initiatief hangt samen met de invoering door de EU dit jaar van een emissiehandelssysteem (ETS) voor de zeevaart. Dat moet verladers stimuleren om duurzamere scheepvaartroutes te gebruiken. Groene bio-methanol is een hernieuwbare energiebron is die wordt geproduceerd uit de afbraak van organisch materiaal, zoals afval en residuen. X-Press Feeders gebruikt groene methanol die is gecertificeerd onder ISCC (International Sustainability and Carbon Certification).
X-Press Feeders heeft een vloot van meer dan honderd schepen, die wereldwijd meer dan 180 havens aandoen. X-Press Feeders streeft naar een netto nul-emissie in 2050 en wil de ‘Greener Feeder Carrier of Choice’ zijn.
Ontvankelijk
“Vandaag markeert een belangrijke mijlpaal in de duurzame scheepvaart in Europa, omdat bedrijven hier nu beschikken over een regulier gepland netwerk dat goederen kan vervoeren op een manier die minder impact heeft op het milieu. Daardoor kunnen bedrijven hun duurzaamheidsdoelstellingen beter behalen”, aldus Francis Goh, Chief Operating Officer van X-Press Feeders, bij de start op 9 juli.
Hij vervolgde: “X-Press Feeders koos Noord-Europa voor de eerste routes in het netwerk omdat we merkten dat klanten in dit deel van Europa het meest ontvankelijk waren voor onze plannen voor duurzame verzending. We zijn van plan om het groene netwerk gestaag uit te breiden in heel Europa naarmate we onze dual fuel-schepen in ontvangst nemen.” Na de Eco Maestro volgt het tweede schip na de zomer.