- Advertentie -
- Advertentie -

Iers groen

- Advertentie -

Delen

Rubriek over bijzondere schepen, verzorgd door vereniging World Ship Society Rotterdam.

De uitgaande Arklow Bridge nadert de Paddestoelen en de loodsladder wordt opgetuigd. Eenmaal buitengaats, en na het ontschepen van de loods, wordt koers gezet naar Gijón voor een volgende lading erts. 

Gijón ligt in Asturië aan de noordkust van Spanje, waar hoogwaardig erts wordt gewonnen en ook kolen worden gedolven. Rotterdam-Gijón is 734 mijl en met 13 knopen is dat twee dagen en acht uur varen. Tenminste: bij goed weer en kalme zee, want men moet wel door de beruchte Golf van Biskaje, waar het door depressies behoorlijk kan spoken.

Arklow Shipping werd in 1966 in Ierland opgericht door de kapiteins James Tyrrell, Michael Tyrrell en Victor Hall. Ze begonnen met zeven kleine coasters en groeiden in de loop der jaren uit tot een gerenommeerd scheepvaartbedrijf met twee rederijen. 

De een met 37 schepen onder Ierse vlag en de andere met zestien schepen onder Nederlandse vlag. Ze zijn herkenbaar aan het Ierse groen. Het hoofdkantoor zetelt in Arklow en Arklow Shipping Nederland is gevestigd in Rotterdam.

De Arklow Brave werd in Nederland gebouwd en in 2015 door Ferus Smit in het Groningse Westerbroek opgeleverd. Het schip is 119,50 bij 15 meter, heeft twee ruimen en een draagvermogen van 8.660 ton. 

Evenals de vijf zusterschepen is het hun grootste eenheid onder Nederlandse vlag. Onder Ierse vlag spannen de bulkcarriers Arklow Spray en Arklow Spirit de kroon. Die hebben een draagvermogen van 34.905 ton en meten 182 bij 30 meter.

tekst: Cees de Keijzer
namens World Ship Society Rotterdam

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -