Twee cruiseschepen van dezelfde rederij achter elkaar zie je niet vaak. De voorste heeft een LOA (lengte over alles) van 295,30 meter en de achterste 293,20. De kade is wel langer dan 588,50 meter, maar er moet tussenruimte blijven om de trossen goed weg te zetten.
Het duo zorgt voor de nodige activiteiten… De Mein Schiff 6 wordt gebunkerd en bij de Mein Schiff 4 ligt de Invotis IX paraat ter ontzorging van afval. Het nieuwste inzamelschip van Bek & Verburg opereert elektrisch en dat is emissieloos. Zo blijven omgeving, passagiers en bemanning gevrijwaard van uitlaatgassen.
De schepen van reisgigant TUI zijn ruim voorzien van teksten en op de kont staat ‘Tschüss’. Dat Duitse ‘doei’ is kennelijk bedoeld voor als het schip vertrekt.
Daarentegen staan de schepen geregistreerd in Valletta op Malta. De ’4’ is van 2015, de ‘6’ van 2017 en beide schepen zijn gebouwd in Finland op de werf van Meyer Turku Oy in Rauma.
Ze zijn geclassificeerd door DNV GL. Technisch manager is Celebrity Cruises uit Miami.
Fantasieloos
TUI heeft zes middelgrote cruiseschepen met de toch wel enigszins fantasieloze serienamen Mein Schiff 1 tot en met 6. De 3 tot en met 6 zijn rond de 99.000 BT, net onder de 300 meter en goed voor 2.500 passagiers. De 1 en 2 zijn, met een LOA van 315,70 meter en 111.554 BT, goed voor bijna 2.900 passagiers. Ze kwamen in 2018 en 2019 in de vaart en werden ook in Rauma gebouwd.
tekst: Cees de Keijzer van World Ship Society Rotterdam