De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft, samen met andere toezichthouders, geen illegale lozingen geconstateerd door schepen bij het laden of lossen bij Tata Steel. Dat schrijft de ILT in een onderzoeksrapport dat staatssecretaris Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat 15 juni naar de Tweede Kamer heeft gestuurd.
“Het varen met een bevuild dek is niet verboden, het schoonvegen van een bevuild dek waarbij de resten van een lading in de haven of zee belanden wel.” Aldus ILT. De dienst nam tijdens een inspectie afgelopen februari namelijk een vervuild dek waar. In dezelfde week verscheen er een artikel in het Noordhollands Dagblad over een lozing van ladingresten in de haven, afkomstig van schepen bij Tata Steel. Op verzoek van staatsecretaris Heijnen verrichtte de ILT daarom onderzoek om in kaart te brengen of er in de afgelopen jaren overtredingen zijn geweest op het verbod op het lozen van ladingresten.
560 inspecties in vijf jaar
In totaal zijn in de afgelopen vijf jaar 560 inspecties uitgevoerd bij schepen aan de kade van Tata Steel. Dat komt neer op gemiddeld minimaal twee inspecties per week. In 2020 en 2021 zijn minder inspecties uitgevoerd wegens corona.
Er is geen enkele illegale lozing van ladingresten geconstateerd, aldus de ILT. Die heeft ook informatie van andere toezichthouders (Rijkswaterstaat, Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied, Kustwacht en Port of Amsterdam) bij het onderzoek betrokken.
Afgeven
Het toezicht op een mogelijke illegale lozing van ladingresten valt onder de Waterwet en de (internationale) scheepvaartregelgeving. De kapitein van een schip is verantwoordelijk voor de naleving van deze wet- en regelgeving. Het varen met een vervuild dek is niet verboden als de resten in een andere haven worden afgegeven.
“Maar het restant of vuil op een dek kan door wind, regenval of de zeegang van boord spoelen. Dan ontstaat een illegale lozing, want het is verboden om resten van een lading te lozen in havens en in kwetsbare zeegebieden, zoals de Noordzee”, stelt de ILT. “Vervuiling op zee en water moet worden voorkomen.”
Vervuild dek
Port of Amsterdam ziet wel een toename van schepen die met een vervuild dek willen vertrekken. Het havenbedrijf controleert voor vertrek of schepen schoon zijn. Als dit niet het geval is, mogen ze niet vertrekken. De Kustwacht, die op zee controleert, ziet desondanks een toename van het aantal schepen dat met vervuild dek vaart.
De komende periode voert de ILT het toezicht op om de bevindingen van de Port of Amsterdam en de Kustwacht te onderzoeken. Dat gebeurt met inspecties en drones. De resultaten worden eind 2022 verwacht. “Ook bekijkt de ILT hoe de naleving het beste kan worden bevorderd of verbeterd. Zodat het risico op vervuiling door illegale lozingen wordt verkleind in het belang van een schone zee.”