Voor trailerfabrikant Schwarzmüller is binnenvaart vrijwel even snel als wegvervoer, maar wel goedkoper en schoner. Dat is gebleken uit een pilot met transport van aanhangers via de Donau.
Het Oostenrijkse Schwarzmüller is marktleider in de productie van aanhangers en opleggers voor vrachtwagens. Begin jaren 90 expandeerde het bedrijf naar Oost-Europa. In 1993 werd in Dunaharaszti (Hongarije) een fabriek geopend, die is uitgegroeid tot de grootste productielocatie. Van hieruit zijn onlangs 35 aanhangers via de Donau naar de haven van Passau gebracht, een reis van 575 kilometer.
De aanhangers zijn eerst via de weg naar de haven van Boedapest gebracht. Daar hebben trekkers ze aan boord van een Bulgaars schip gereden. Vanuit Passau bereiken ze hun eindbestemming in Zuid-Duitsland en Oostenrijk ook weer via de weg.
Strak schema
De voorbereiding van het roro-transport heeft tien maanden geduurd. Schwarzmüller werkte samen met de haven van Passau, een expediteur en een logistiek bedrijf.
Binnenvaartvervoer heeft meerdere voordelen voor de fabrikant. Aangezien de schepen volgens een strak schema varen, zijn de transporten beter in te plannen dan met het wegvervoer. De reis via de Donau duurt niet veel langer dan over de weg en er wordt minder CO2 uitgestoten.
Door het bundelen van lading liggen de transportkosten lager. Alleen is de planning uitdagender, doordat er binnen een klein tijdvenster voldoende aanhangers moeten zijn om vervoerd te worden. Voor het verladen zijn bovendien meer trekkers nodig.
Logistiek concept
De samenwerkende partners zijn tevreden met de pilot, al ging het verladen in Boedapest gepaard met verrassingen. Zo bleek dat er niet 35, maar 40 aanhangers in één keer kunnen worden verscheept. Megatrailers passen dan weer niet aan boord en moeten dus ook in de toekomst over de weg worden uitgeleverd.
Schwarzmüller gaat het nieuwe vervoersconcept nu uitgebreid testen. “We plannen op dit moment zes tot acht scheepstransporten per jaar. De praktijk zal uitwijzen hoe het verder gaat.” Het bedrijf is actief in de meeste Donaulanden en Polen. Schwarzmüller sluit niet uit dat de pilot over enkele jaren is uitgegroeid tot een internationaal logistiek concept.