- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsDiepere haven in Straubing, maar waar blijft de diepere Donau?

Diepere haven in Straubing, maar waar blijft de diepere Donau?

- Advertentie -

Delen

Binnenschepen hebben in de haven Straubing-Sand voortaan 65 centimeter meer water onder de kiel, maar zonder een goed uitgebouwde Donau levert dit niet al te veel op.

In Straubing wordt jaarlijks zo’n 4 miljoen ton overgeslagen. Door verdiepingswerken is de haven minder afhankelijk geworden van laagwater. Maar vooraleer duwkonvooien echt honderden tonnen meer kunnen laden, moet ook de Donau bij Straubing uitgediept zijn. Dat is nog niet het geval.

Donau blijft bottleneck

De verdieping van de Donau tussen Straubing en Vilshofen is gaande, maar het nut ervan wordt in twijfel getrokken. BDB-bestuurslid Andreas Dicke, directeur van scheepvaart- en expeditiebedrijf Bavaria, vreest dat de Donau tussen Straubing en Vilshofen een bottleneck voor de binnenvaart zal blijven. Over de methode om de vaargeul te verdiepen moesten de bondsregering en de deelstaat Beieren het destijds samen eens worden. In 2013 zette Beieren, onder druk van milieubonden, de zogenoemde ‘zachte verdieping’ met behulp van waterbouwkundige ingrepen door. Die heeft veel minder effect dan de door verladers en binnenschippers gewenste bouw van een stuw met een sluis. Los van het feit dat de verdieping 10 jaar later nog steeds niet is afgerond, lijkt de beoogde ‘scheepvaartsnelweg’ tussen de Noordzee en de Zwarte Zee daarmee verder weg dan ooit. Dat is in de droogtejaren 2018 en 2022, toen de Donau extreem weinig water voerde, gebleken.

Politiek verzuim

Dicke: “Met een beter uitgebouwde vaarweg zouden we veel meer lading van de weg naar de vaarweg kunnen shiften. Dat wil ook de EU met het oog op de ambitieuze klimaatdoelen in de transportsector. Het gebrek aan politieke wil om de binnenvaart te sterken, en daarmee ook de economische positie van Beieren en Duitsland, is in ons hele nationale vaarwegennet zichtbaar.” Extra pijnlijk is dit volgens BDB-voorzitter Martin Staats nu de Donau een belangrijke rol zou kunnen spelen in de export van graan uit de Oekraïne via de West-Europese havens. “Het lukt niet om betrouwbare scheepsverbindingen op te zetten. We zien nu al dat de Donau een onberekenbare vaarweg zal blijven.

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -