- Advertentie -
- Advertentie -
HomeNieuwsKooiman bouwt duwboot voor Oostenrijkse elektriciteitsproducent

Kooiman bouwt duwboot voor Oostenrijkse elektriciteitsproducent

- Advertentie -

Delen

Kooiman Marine Group heeft uit Oostenrijk een order gekregen voor de bouw van duwboot. Opdrachtgever is Verbund Hydro Power. Naast het duwen van splijtbakken zal de boot ook dienst gaan doen als ijsbreker op de Donau.

Verbund wekt elektriciteit op met tien hydrodammen in de Donau. Om het grindbed rond een aantal van deze dammen te kunnen onderhouden heeft de producent behoefte aan een duwboot voor twee splijtbakken. Hij moet sterk genoeg zijn om de bakken stroomopwaarts te duwen. Ook zal het schip ingezet worden voor het breken van ijs, om mogelijke vorming van kruiend ijs tegen de dammen te voorkomen.

Ondiep water

De duwboot wordt 40 meter lang en 11,40 meter breed. Het ontwerp voor het vaartuig is in nauwe samenwerking met Verbund ontwikkeld door Kooiman Engineering, onderdeel van Kooiman Marine Group. “Verbund kwam in eerste instantie op de markt met de vraag voor een schetsontwerp”, vertelt Jiri de Vos, Lead Engineer bij Kooiman.

“Duidelijk was dat het schip op zeer ondiep water veel stuwkracht moest kunnen leveren. Gezien onze ervaring met het ontwerp en de bouw van vier krachtige duwboten voor Veerhaven en de zeer wendbare werkschepen Zwerver 3 en 2 waren wij in staat een geschikt ontwerp voor te stellen.” De diepgang wordt 1,75 meter.

De opdrachtgever zet sterk in op de productie en het gebruik van waterstof om zo emissies sterk te verminderen. De duwboot zal dan ook voorbereid worden op een eenvoudige ombouw naar waterstof voor voorstuwing. “Het is zeker geen standaard schip”, aldus Jiri Vos.

Inventarisatie

“Toen we een idee kregen hoe ons nieuwe schip eruit moest komen te zien, hebben we een inventarisatie van werven gedaan en al snel kwamen we bij Kooiman Marine Group uit”, vertelt Christian Sagat, verantwoordelijk voor de vloot van Verbund. “Zij hadden namelijk de Veerhaven-schepen ontworpen en gebouwd. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat zij dit schip binnen gestelde levertermijn en met de vereiste kwaliteit kunnen leveren. Daarnaast is de samenwerking ook uiterst aangenaam!”

Vos: “Er zal nog wel het een en ander moeten gebeuren voordat we kunnen proefvaren. Kooiman Engineering zal eerst het ontwerp verder uitwerken. Daarna kunnen we veel zelf oppakken, zoals scheepsinterieurbouw, het leidingwerk, de machinale bewerkingen aan de schroefassen en de afbouw op één van de drie werven. Daarnaast schakelen we een aantal betrouwbare toeleveranciers in, zodat we tot een goed eindproduct komen.”

 

Delen

- Advertentie -

Meer

Laat een reactie achter

Vul uw opmerking in!
Vul je naam in

- Advertentie -
- Advertentie -

- Advertentie -
- Advertentie -