De Z-26 Avanti benut de maximale lengte en de maximale tonnage dat is toegestaan in de Belgische maritieme regelgeving. De kotter is ontworpen voor grote trekkracht bij minder brandstofverbruik en betere zeegaande eigenschappen door verminderde weerstand in het water. Damen Maaskant droeg het 38 meter lange vissersschip zaterdag 29 januari in Zeebrugge officieel over aan de familie Depaepe van Rederij Devan.
De Z-26 is het tweede schip dat is gebouwd naar het ontwerp BT3808 van Damen Shipyards. Aanpassingen op wens van Rederij Devan maken het schip specifiek geschikt voor de werkwijze van het Belgische visserijbedrijf. Tegelijkertijd is er rekening gehouden met de laatste maatstaven van comfort, technologie en duurzaamheid.
Opgedrukt anode-systeem
“Het uitgangspunt van Rederij Devan was een hoog efficiënt en rendabel schip. Damen Maaskant heeft het ontwerp samen met SIP Marine aangepast om het brandstofverbruik omlaag te brengen en de trekkracht te vergroten. Het schip heeft bovendien een opgedrukt anode-systeem aan boord, ICCP, waardoor er aan de romp geen anodes meer aanwezig zijn. Dit heeft als belangrijkste effect minder weerstand door het water”, vertelt projectmanager John van der Maas.
Nieuw en uniek op deze boomkorkotter is de koelcel in plaats van koelkasten voor de proviand. “Samenwerking met alle onderaannemers liep als een geoliede machine. Dit heeft uiteindelijk geresulteerd in een prachtig eindresultaat.”
Het casco is gebouwd in Gdansk in Polen en vervolgens op de werf in Stellendam afgebouwd. De kotter is ondanks alle gevolgen van de pandemie binnen de afgesproken termijn afgebouwd.
Stoute jongensdromen
Steve Depaepe, eigenaar van Rederij Devan, is onder de indruk: “Als 14-jarige jongen droomde ik al van een echte Maaskant-kotter. Stoute jongensdromen komen in Stellendam uit. Een nieuwe viskotter voor onze Vlaamse vloot geeft jonge vissers hoop voor een toekomst op zee en zorgt voor nieuwe stoute jongensdromen. Mijn schipper en bemanning staan te popelen om naar zee te gaan met dit schitterende schip, ingericht voor comfortabele en veilige visreizen.”