De VNF in Frankrijk heeft weer een nieuwe regel in de tolheffing voor kleine hotelschepen en motorcharterschepen uitgedacht en ingevoerd. Die voor Nederlandse en Belgische kleine charterschepen die incidenteel grensoverschrijdende reizen naar Frankrijk maken, weer eens dubbelslecht uitpakt. Dus weer een nieuwe zeer kostenverhogend maatregel en bevoordeling van de eigen Franse collega’s.
De regel is dat charterschepen of jachten die met betalende passagiers varen over één kam worden geschoren. De betaalregel gaat van 1 tot 50 betalende passagiers en vanaf 50 passagiers tot meer.
Hoezo 50 passagiers? De meeste kleine schepen varen met circa 10 personen en niet met 50 personen. En men gaat ervan uit dat deze aan boord verblijvende gasten allemaal de hoofdprijs betalen en dat er dus er geld genoeg is om deze nieuwe dure doorvaartgrap te betalen.
In het zeer luxe segment waar gasten circa 3.500 dollar per weekje betalen, is dat ook zeker waar. De kleine commerciële passagiers- & fietsvakantiescheepjes (meest Nederlandse en Belgische scheepjes) varen met beperkte aantallen gasten en een andere categorie gasten… voor relatief een klein, en vriendelijker, bedrag per persoon. En de nettobesommingen in de branche zijn door afdrachten aan boekingskantoren/touroperators, vaste kosten en doorvaartrechten enzovoort zeer beperkt te noemen.
Je betaalt nu in La France per 365 dagen een jaarfee of een 210-dagen-fee, en als het seizoen toch nog langer duurt kun je bijvoorbeeld in november verlengen met een extra 30-dagen-kaart. Die 30-dagen-kaart is uitsluitend verkrijgbaar als verlenging van de 210-dagen-kaart. En dus niet los te koop voor bijvoorbeeld een reisje van een maand.
Voor de permanent in Frankrijk gestationeerde schepen, die sowieso hun doorvaartrecht/verblijfsrecht in Frankrijk moeten betalen, is dit een vast gegeven en calculeerbaar.
Voor het kort grensoverschrijdend verkeer is er ook nog een relatief zeer dure 3-dagen-kaart. En dus kun je volgens de VNF een reis plannen van 3 dagen + 3 dagen enzovoort enzovoort.
Maar een eventuele verlenging door bijvoorbeeld een calamiteit moet per e-mail en per se 7 dagen op voorhand worden aangevraagd en dit is bij een onvoorziene stremming of obstructie van de vaarweg door panne aan de sluis of extreme drukte op de vaarweg (denk aan het Canal du Nord) een onmogelijkheid. Je weet nooit hoelang het duurt (Franse slag).
Ook het eventuele leeg zonder passagiers retour varen naar Nederland wordt als vaardagen gewoon doorgerekend, zonder korting.
Gelden oponthoud en schade door totaal dichtgegroeide kanalen, de verloren tijd en omvaren door reparatie aan de vaarweg of de sluis volgens de VNF als bedrijfsrisico van de schipper? En worden niet vergoed of terugbetaald en de vaardagen inclusief verloren ligdagen tellen gewoon voor de volle prijs door. Dus kassa!
Tot 2019 was de regeling voor de kleine passagiers-/hotelvaart dat je net als de reguliere vrachtvaart/spitsenvaart de reëel afgelegde reis in kilometers in Frankrijk en de gebruikte sluizen en kunstwerken kon betalen. Een faire en calculeerbare regeling. Bijvoorbeeld voor een reisje vanaf de Franse grens naar Parijs en binnen een reële tijd terug (de zogenaamde Promenade Rieel). Maar dat is in de nieuwe 2022-regeling niet meer mogelijk.
Ook mocht je vroeger met een beperkt aantal betalende passagiers aan boord (maximaal 12) varen met een pleziervaartvignet. Maar dat is ook in de nieuwe regeling niet meer mogelijk.
De Franse collega’s kunnen overigens in Wallonië en in Nederland gratis gebruikmaken van de vaarwegen en infra en in Vlaanderen betalen zij een gelijk tarief als lokale gebruikers.
Het is voor onze tak, de kleine motorchartervaart door de corona en alle maatregelen al zwaar genoeg varende te blijven. Al drie jaar ligt het zo goed als plat en nu ook nog deze dure regeling. Die het bijna onmogelijk maakt een aantrekkelijke prijs aan te bieden aan de gasten.
De incidenteel grensoverschrijdende kleine passagiersvaart naar Frankrijk is weer eens ferm de klos. Het nieuwe beleid is duidelijk weer eens bevoordelend voor de eigen Franse vloot. Lang leve de Europese Unie.