De loodsladder nodigt uit om aan boord te klauteren, maar dat hebben de zwanen niet voor ogen. Geleid door ‘zwaantje de voorste’ gaan de overige vijftien als ‘zwaan kleef aan’ naar het verderop gelegen haventalud in de Yukonhaven. Bij de basaltkeien kunnen ze zich tegoed doen aan algen en waterplanten. Zo strijken in het Waterweggebied steeds meer zwanen neer, wat duidt op een verbeterde havenwaterkwaliteit, waardoor de vegetatie voor zwanen aantrekkelijk is geworden.
Pal ten oosten van de Euromax Terminal ligt de Yukonhaven, een insteekhaven van het Yangtzekanaal. Daar ligt de Gate (Gas access to Europe) steiger 3 voor kleinschalige overslag van LNG. Voor grootschalige LNG tankers heeft Gate twee steigers in de Nijlhaven.
De Coral Energy ligt te laden voor bestemmingen in Scandinavië. Het is een LNG-tanker van de Rotterdamse rederij Anthony Veder die als een van de weinige nog in het Rotterdamse scheepvaartkwartier is gevestigd. Ze zijn gehuisvest op de hoek van de Parklaan en de Veerhaven in het statige pand waar vroeger Van Nievelt, Goudriaan & Co resideerde.
De Coral Energy werd gebouwd op de Meyer Werft in Papenburg, gedoopt door Koningin Máxima en begin 2013 opgeleverd. Met een draagvermogen van 12.268 ton bedraagt de LNG-capaciteit 15.000 m³ bij –163 graden Celsius. De lengte (over alles) is 155 meter.
Het schip vaart onder Nederlandse vlag voor het Finse energiebedrijf Gasum. Zij voorzien de Noord-Europese landen van LNG voor een schone mobiliteit te land en ter zee.
Tekst en fotografie: Cees de Keijzer
van www.wssrotterdam.nl