Rijkswaterstaat gaat de John S. Thompsonbrug versterken. Uit inspecties is gebleken dat het probleem bij de constructie van de brug in Grave voornamelijk in de knooppunten zit.
Op deze 124 knooppunten komen verschillende onderdelen van de brug over de Maas samen. Het materiaal van de brug is op deze knooppunten ver versleten. Ze zullen worden ondersteund door het aanbrengen van zogenoemde ‘protheses’.
Als dat is gebeurd, is de constructie van de brug weer veilig, aldus Rijkswaterstaat. Hij kan dan weer gebruikt worden door voertuigen tot 50 ton.
Andere werkzaamheden
Los van de herstelwerkzaamheden voert Rijkswaterstaat op dit moment geplande conserveringswerkzaamheden aan de brug uit. Die zullen daarmee worden gecombineerd. Dat bespaart tijd en het levert minder hinder op voor het verkeer.
De voorbereidingen voor het herstel zijn eind januari gestart. De werkzaamheden duren circa tien maanden. De geplande conservering van de brug loopt tot en met 2022.
Steigers aan de onderkant
De maatregelen voor herstel lopen voor de huidige conserveringswerkzaamheden uit. De herstelmaatregelen worden uitgevoerd in de houten constructies die op de brug zijn geplaatst en via steigers aan de onderkant.
Voor het schilderwerk maakt Rijkswaterstaat gebruik van een slim-fit-coat. Dit is een constructie die om het brugdeel geplaatst is, waar op dat moment het werk plaatsvindt.