Eind november heeft TMA Logistics op containerbinnenvaartschip ms Royaal een test gedaan met de gecontaineriseerde eConowind unit. Dit is een opvouwbare en autonome unit waarmee de voortstuwing wordt ondersteund door wind. De container neemt beperkte ruimte in beslag en kan gemakkelijk aan boord van (binnenvaart)schepen worden geplaatst.
Conoship uit Groningen won in 2019 de Maritime Innovation Award voor de e-Conowind-unit. De unit bestaat uit een 40-voets container met daarin twee uitklapbare ‘Ventifoils’. Dit zijn vleugelprofielen van 10 tien meter hoog die windkracht omzetten in stuwkracht voor het schip.
Wind
TMA Logistics verbindt terminals in Harlingen, Hasselt, IJmuiden, Velsen en Amsterdam met de deepsea terminals in Rotterdam en Antwerpen. Wekelijks biedt TMA vijftien afvaarten van Amsterdam naar de Maasvlakte en het Waal-Eemhavengebied. Door het bundelen van volumes heeft TMA vaste afspraken kunnen maken met de deepsea terminals: een binnenvaartcorridor met vaste en betrouwbare vaarschema’s.
TMA heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan en wil de vloot verder vergroenen door diverse innovaties. Voor een CO2-neutrale toekomst verwacht het Amsterdamse bedrijf dat een deel van de oplossing in een ouderwets maar hulpmiddel ligt: de wind.
Brandstofbesparing
“Op het IJsselmeer en de Waddenzee (op het traject tussen Harlingen en Amsterdam) waait het nagenoeg altijd. Juist in deze natuurgebieden is het noodzakelijk dat wij kijken naar schonere energiedragers.”
De eConowind test leverde een brandstofbesparing van 10 procent op. “Dat is nu gasolie, maar in de toekomst besparen wij dat op elektriciteit en waterstof. Genoeg aanleiding om verder te gaan testen.”