BVB, BTB en EICB gaan samen verder

0

BVB, BTB en EICB hebben vanaf 1 januari 2021 hetzelfde bestuur. Daarmee wordt een belangrijke stap gezet in het samengaan van de drie organisaties die zich voor de binnenvaart inzetten. De feitelijke fusie volgt een jaar later.

“Ik ben erg blij met deze ontwikkeling”, zegt Annette Augustijn, voorzitter van Bureau Voorlichting Binnenvaart. “De drie organisaties hebben ontzettend veel met elkaar. Ze werken ook volop samen in projecten. Dat zie je alleen maar toenemen. De projecten van het EICB vragen steeds meer ook activiteiten op het gebied van voorlichting, die ze onderbrengen bij het BVB. Digitalisering sijpelt overal in door en daar kan het BTB de andere twee organisaties weer bij ondersteunen, terwijl andersom ook op dat terrein voorlichting aan de schipper gewenst is. Het is bijna niet meer te scheiden. De werkzaamheden lopen al door elkaar en met z’n drieën kunnen we elkaar versterken. Alles ten dienste van de binnenvaart.”

Eén organisatie

Door er één organisatie van te maken is er winst te behalen op het gebied van slagvaardigheid. “Drie besturen, drie accountantsverklaringen, drie administraties en dat voor zulke kleine organisaties… Straks hebben we maar één keer overhead. Samen is ook sterker. Leidend blijft het inhoudelijke motief.”

Net zoals gegarandeerd is dat de opdracht die verbonden is aan de bijdragen van de BVB-sponsors overeind blijft. “Het BVB is de enige van de drie die sponsors kent. Sponsoring blijft mogelijk en belangrijk. Bovenaan staat dat we datgene blijven doen wat zij van ons vragen. Met op stip de arbeidsmarkt, het aantrekken van werk voor de binnenvaart en het in de schijnwerpers zetten van vervoer over water, om modal shift te bewerkstelligen, en het belang daarvan voor de economie en maatschappij.”

Nieuw bestuur

Er werd al langer over een fusie gedacht. Het afgelopen jaar zijn veel vorderingen gemaakt. Augustijn: “Ook voor de manier waarop de samenvoeging tot stand moet komen. Belangrijk daarbij is ook dat CBRB en BLN-Schuttevaer zo’n plezierige samenwerking hebben en naar elkaar toe groeien. Die brancheorganisaties hebben een rol bij de benoeming van de besturen van de drie stichtingen.”

Er komt één bestuur, met Eric Janse de Jonge (ook voorzitter van de Nederlandse Vereniging van Binnenhavens) als onafhankelijk voorzitter en Paul Goris en Eric van Viersen namens CBRB en Erik Schultz en Sebastiaan van der Meer namens BLN-Schuttevaer. Vanaf 1 januari treden de afzonderlijke besturen terug en vormen zij vijven het bestuur van de drie stichtingen: BVB, BTB en SPB (Stichting Projecten Binnenvaart, de juridische moederorganisatie van het Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart). Formeel zal dat een paar maanden later zijn, als de verschillende jaarrekeningen over 2020 zijn afgerond en goedgekeurd.

Naam nog niet bekend

De nieuwe organisatie komt onder leiding te staan van Khalid Tachi, de huidige directeur van het EICB. Hoe de fusieorganisatie gaat heten is nog niet bekend.

In de personele bezetting verandert er niets, aldus Augustijn. Bij elkaar zijn het vijftien mensen. “Dat zijn fantastische medewerkers en die blijven gewoon. Zowel degenen in vaste dienst als de zzp’ers die om hun expertise worden ingehuurd. Ze gaan alleen nog nauwer samenwerken.” Exemplarisch is dat BVB-voorlichter Kees Modderman één dag per week op de BICS-helpdesk werkt, die het BTB sinds vorige maand voor Rijkswaterstaat beheert.”

Digitalisering is een van de hot issues voor de komende jaren. Voor de branche en voor de nieuwe organisatie, aldus Augustijn. “Net als vergroening.”

Het derde prominente thema is en blijft de arbeidsmarktcommunicatie. Steeds meer partijen sluiten aan bij het Arbeidsmarktprogramma, dat wordt getrokken door Frans van Weert. “En de promotie van de binnenvaart als aantrekkelijke sector om in te werken, gebeurt nu samen met Wereld van de Binnenvaart, zodat we samen meer en krachtiger kunnen doen.” Na haar aftreden als voorzitter kunnen Van Weert en de binnenvaart voor dit onderwerp nog steeds een beroep doen op Augustijn, belooft ze.

‘Voortouw’ wordt ‘Op de radar’

Sinds de start van deze krant in 1997 ondersteunt Binnenvaartkrant het Bureau Voorlichting Binnenvaart en daarmee de promotie van de branche. Dat deden we onder meer met ‘Voortouw’, de vaste rubriek over de activiteiten van het BVB.

Vooruitlopend op het samengaan van BVB, BTB en EICB verandert deze rubriek. Van naam én inhoud. In ‘Op de radar’ komen medewerkers van de drie organisaties aan het woord. Over onderwerpen en projecten waaraan zij werken: waarom die belangrijk zijn voor de binnenvaart en wat schippers daaraan hebben.

 

 

Article bottom ad

Laat een reactie achter

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.