De Duitse binnenhavenbond BöB en de Vereinigung für europäische Binnenschifffahrt und Wasserstraßen (VBW) bundelen hun krachten. Dat maakten de organisaties vanochtend bekend per videoconferentie. VBW-directeur Marcel Lohbeck wordt ook directeur van BöB.
Vorig jaar november overleed onverwacht Boris Kluge, directeur van BöB. Op dat moment vonden er tussen BöB en VBW al intensieve gesprekken plaats over een betere vertegenwoordiging van de vaarwegen, scheepvaart en binnenhavens door meer samenwerking tussen de organisaties.
De krachtenbundeling zal volgens BöB-voorzitter Joachim Zimmermann de slagkracht van het ‘systeem vaarwegen’ verhogen. Volgens VBW-vicevoorzitter Volker Seefeldt liggen VBW en BöB inhoudelijk in elkaars verlengde en bestaan er geen (belangen)conflicten tussen beide organisaties. VBW en BöB werken al jaren regelmatig samen, onder meer bij de totstandkoming van het Duitse Masterplan Binnenvaart.
Ook Europese dimensie
De BöB telt 80 leden die samen zo’n 100 Duitse binnenhavens vertegenwoordigen. Het ledenbestand van VBW bestaat naast ca. 100 organisaties uit de private en publieke sector uit een honderdtal particuliere leden. BöB is de spreekbuis van de regionale binnenhavens in Duitsland, VBW een ‘wetenschappelijke denkfabriek’ met veel expertise over onder meer infrastructuur. Door het lidmaatschap van BöB binnen de Europese binnenhavenbond EFIP en het Europese karakter van VBW heeft de samenwerking ook een internationale dimensie. Dit betekent onder meer dat zowel de ZARA-havens als de Noord-Duitse zeehavens evenveel aandacht hebben. De Duitse vaarwegbeheerder is een stakeholder van de VBW, wat volgens Zimmermann onder meer de kans biedt om eens te praten over het stremmen van sluizen in coronatijden. Op sommige plaatsen, aldus Zimmermann, zou men hier pragmatischer mee moeten omgaan.
Geen fusie
De organisaties blijven juridisch zelfstandige identiteiten, van een fusie is dus geen sprake. Ze gaan hun directiezetels in Duisburg (VBW) en Berlijn (BöB) delen en zetten sterk in op vertegenwoordiging bij de politieke beleidsmakers in Berlijn. Hun belangrijkste speerpunten zijn de (versnelde) uitbouw en modernisering van de infrastructuur, de digitalisering en verduurzaming van binnenvaart en vaarwegen. In principe staan ze open voor samenwerking met andere (inter)nationale organisaties. De Duitse binnenvaartbond BDB, die niet betrokken was bij de voorbereidende gesprekken over samenwerking, blijft volgens Zimmermann de belangrijkste partner voor het verder uitrollen van het Masterplan Binnenvaart. De komende tijd willen BöB en VBW zich vooral richten op het verder vorm geven van hun onderlinge samenwerking. Pas daarna is uitbreiding, al dan niet op projectbasis, aan de orde.
Commissies
Op hun algemene ledenvergaderingen in de herfst gaan ze de verdere invulling van de samenwerking voorstellen. Gedacht wordt aan samenwerking tussen de commissies van beide organisaties en – indien relevant – het opzetten van nieuwe, gezamenlijke commissies. Gezamenlijke standpunten zullen via de directie worden uitgedragen. Daar waar de bonden eventueel andere standpunten hebben, zal dit gebeuren via de voorzitters.
Coronaperikelen
De Duitse binnenhavens komen er volgens Zimmerman redelijk goed vanaf in deze coronatijd, waarbij in de containersector een daling van ca. 20% te zien is. De binnenvaart heeft het volgens Seefeldt steeds zwaarder door de tijdelijke sluiting van industriële productielocaties. April wordt voor de binnenvaart zwaarder dan maart. Ook de tankvaart is getroffen, met name het vervoer van brandstoffen. “We moeten afwachten hoe de situatie zich verder ontwikkelt en wat de politiek besluit.”
Marcel Lohbeck hoopt op een spoedige verbetering van de situatie waardoor VBW en BöB samen snel kunnen doorpakken. Hij wordt per 1 mei officieel directeur van BöB. Lohbeck wordt nog tot 1 juli ingewerkt door Rainer Schäfer, die na het overlijden van Boris Kluge werd aangewezen als ad interim-directeur van BöB.