In de haven van Hamburg is het achterlandvervoer van containers per binnenschip vorig jaar gestegen met 13 procent. Door de goede waterstand op de Boven-Elbe vervoerden binnenschepen dit jaar ook al veel zware lading van en naar de Duitse zeehaven. Het Havenbedrijf Hamburg dringt daarom aan op onderhoud aan de Elbe, zodat de rivier beter bevaarbaar wordt.
Vorig jaar vervoerden binnenschepen 145.078 TEU van en naar Hamburg. Dat was meer dan een jaar eerder, maar nog steeds slechts circa 2,5 procent van het totale volume. Binnen de haven zelf vervoerden binnenschepen 170.000 TEU.
De stijging in het achterlandtransport heeft er onder meer mee te maken dat de binnenvaart beter geïntegreerd geraakt in de havenprocessen. Het scheepscoördinatiecentrum in Hamburg (HVCC) bemoeit zich meer met de aansturing van binnenschepen om ze beter te laten aansluiten op de terminalprocessen in de Duitse zeehaven. Via een binnenvaartplatform kunnen alle betrokken partijen gecoördineerd samenwerken.
Totaalconcept Elbe
De binnenvaart is in Hamburg ook een belangrijke speler in het vervoer van grote en zwarte lading en bulkgoederen. De afgelopen maanden speelde de gunstige waterstand op de Boven-Elbe in het voordeel van de sector.
Het Havenbedrijf Hamburg dringt er bij de overheid op aan nu eindelijk een start te maken met het onderhoud aan de Elbe volgens de afspraken die in het Totaalconcept Elbe zijn gemaakt. “De vervanging van de scheepslift Scharnebeck op het Elbe-Seiten-Kanaal is al bezig, maar we hebben ook de Elbe nodig”, klinkt het.