In het belang van de economie en het klimaat moet Duitsland meer investeren in zijn vaarwegen. Dat was de kernboodschap tijdens de ledenvergadering van VBW op 12 september in Haus Rhein in Duisburg.
In de vaarwegenbegroting voor 2023 moet nog een gat van 350 miljoen euro worden gedicht. “Duitsland is de grootste Europese lidstaat”, zei VBW-voorzitter Patricia Erb-Korn hierover. “Als wij er niet in slagen onze vaarwegen te onderhouden en moderniseren, brengen we zowel de klimaatdoelstellingen als de economie in gevaar.”
Onmisbaar
Langzaam druppelt in Duitsland het besef door dat binnenvaart onmisbaar is voor het totale vervoerssysteem. Erb-Korn: “Havens en vaarwegen zijn dan ook extreem belangrijk als we onafhankelijker willen worden van Russische olie en gas en willen overstappen naar duurzame energie.”
De VBW, de Vereniging voor Europese binnenvaart en waterwegen, ziet zichzelf als kennisdrager en impulsgever voor het ‘systeem vaarwegen’. De vereniging pleit onder meer voor een ‘slimme’ verruiming van de Rijn en is betrokken bij digitaliseringsprojecten. Daartoe behoort het uitwerken van een gezamenlijke, uniforme digitaliseringsstrategie voor de Rijnvaart. De samenwerking met binnenhavenorganisatie BöB is verder verdiept. De organisaties hebben een gezamenlijke vakgroep voor digitalisering en krijgen er ook één voor juridische zaken.