De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) en de universiteiten van Leiden en Wageningen werken samen om met satellieten van zeeschepen de uitstoot van zwavel- en stikstofdioxide te meten. Volgens ILT zou ver op zee via satellieten toezicht houden zou een goede stap in de handhaving zijn.
Sinds 1 januari 2020 zijn de regels voor de uitstoot van zwaveldioxide door zeeschepen aangescherpt. Het maximale zwavelgehalte van de brandstof ging van 3,5 naar 0,5 procent. Voor de uitstoot van stikstofdioxiden worden vanaf 2021 strengere normen gesteld voor nieuwbouwschepen op de Noord- en Oostzee.
“Op dit moment ontbreekt het aan instrumenten om wereldwijd toezicht te houden op tienduizenden zeeschepen die, ver op zee buiten het zicht van toezichthouders, schonere maar duurdere brandstof moeten gaan gebruiken”, schrijft ILT.
Emissies
“We kunnen met het ‘Nederlandse’ TROPOMI satellietinstrument al heel precies volgen hoe sterk de emissies van grote steden zijn. Omdat de satelliet ook boven open zee meet, gaan we hier inzoomen op de emissies van individuele schepen. Het zou heel mooi zijn als het ons lukt om met TROPOMI na te gaan of de schepen zich op zee aan de regels houden”, zegt Folkert Boersma, universitair hoofddocent Meteorologie en Luchtkwaliteit bij Wageningen University & Research.
Jacqueline Meulman, hoogleraar Toegepaste statistiek aan de Universiteit Leiden: “Ons belangrijkste doel is het berekenen van de mate van de vervuiling per schip. Wij leveren de kennis voor verificatie-algoritmes die in de enorme stroom gegevens patronen kunnen identificeren.”