Voorzitter Wolbert Meijer heeft afscheid genomen van het bestuur van Koninklijke BLN-Schuttevaer IJsseldelta-Zwartewater. Hij is vrijdag 27 december opgevolgd door Arend Horrel, die ook lid is van het hoofdbestuur van de ledengroep Schuttevaer. Meijer was drie jaar voorzitter en stelde zich na zijn eerste termijn niet herkiesbaar vanwege zijn drukke werkzaamheden als wethouder van de gemeente Heerde.
Fiona Oomen en Lauwrens Faasse werden tijdens de goed bezochte jaarvergadering in Zwartsluis als nieuwe bestuursleden gekozen. Oomen is al langere tijd actief voor BLN-Schuttevaer als regiocoördinator voor Centraal- en Oost-Nederland.
170 jaar Schuttevaer
In zijn openingswoord stond voorzitter Wolbert Meijer stil bij het 170-jarig bestaan van de vereniging Schuttevaer. Hij schetste de ontstaansgeschiedenis in 1849 door de tolheffing op het Zwartewater. Daarna wees hij op de plannen van Port of Zwolle, Port of Twente en Port of Deventer om te komen tot een gezamenlijke havenverordening. Ontwikkelingen die de binnenvaart nauwlettend volgt.
Ook de Green Deal in Europa gaat invloed krijgen op het vervoer over water en het spoor, aldus Meijer. Deze sectoren worden als cruciaal gezien om Europa op langere termijn CO2-neutraal te maken. Het zijn kansen voor de scheepvaart om actief aan verduurzaming mee te doen.
Regiocoördinator Fiona Oomen voegde hier in haar jaarverslag aan toe, dat op termijn 75 procent van het transport via het water en spoor zouden moeten gaan.
Verduurzaming
Landelijk Schuttevaer-voorzitter Erik Schultz was aanwezig. Hij ging hoofdbestuur in op de PFAS- en stikstofproblematiek. De verdere verduurzaming van de scheepvaart staat op de agenda. Internationaal is op de Rijn een verkenning nodig naar voldoende ligplaatsen, aldus Schultz.
Voor deze en andere beleidszaken heeft BLN-Schuttevaer meer geld nodig. Dit betekent onder meer een verlaging van de jaarlijkse afdracht aan de afdelingen, zo legde Schultz uit. Eerder had penningmeester Roelof Huls van de afdeling IJsseldelta-Zwartewater bij de behandeling van het financieel jaarverslag al aangegeven met die nieuwe regeling te kunnen leven.
CoVadem
Na de pauze waren er twee presentaties. De eerste was van Henk van Laar van CoVadem over ‘varen met voorkennis’. Het gaat hier om het benutten van gegevens die schepen al varend verzamelen (met name die van de dieptemeters) zodat schippers veiliger kunnen varen, hun reis beter plannen en meer lading kunnen meenemen. Directeur Arjen Mintjes van de Maritieme Academie Harlingen vertelde over de toekomstige Europese opleidingseisen en bemanningsrichtlijnen.